Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 90(4): 158-157, doi: 10.5117/mab.90.31286
High performance management bij franchise-supermarkten
expand article infoLaurens Sloot, Erjen van Nierop, André de Waal
Open Access
Abstract
In dit artikel wordt een onderzoek gepresenteerd naar de mate waarin franchise-supermarkten voldoen aan de vijf factoren van high performanceorganisaties (HPO): hoge kwaliteit managers, hoge kwaliteit medewerkers, openheid en actiegerichtheid, continue verbetering en vernieuwing, en langetermijngerichtheid. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het HPO-raamwerk waarin gemeten wordt met behulp van 35 items. Uit een onderzoek onder 122 zelfstandige supermarktondernemers in Nederland blijkt dat 11 procent voldoet aan de kenmerken van een high performance-organisatie. Met name op de kenmerken ‘kwaliteit werknemers’ en ‘verbeteren en vernieuwen’ kunnen de franchisers nog aanzienlijke verbeteringen doorvoeren. Grotere supermarkten scoren over het algemeen beter op de HPO-kenmerken dan kleinere supermarkten. Uit het onderzoek blijkt verder dat franchisers die hoger scoren op de HPO-kenmerken gemiddeld genomen ook beter presteren op diverse financiële performance-maatstaven.