Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 90(4): 158-157, doi: 10.5117/mab.90.31286
High performance management bij franchise-supermarkten
Laurens Sloot,
Erjen van Nierop,
André de Waal
Corresponding author:
Laurens Sloot
(
sloot@efmi.nl
)
© 2018 Laurens Sloot, Erjen van Nierop, André de Waal. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Sloot L, van Nierop E, de Waal A (2016) High performance management bij franchise-supermarkten. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 90(4): 158-157. https://doi.org/10.5117/mab.90.31286 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract
In dit artikel wordt een onderzoek gepresenteerd naar de mate waarin franchise-supermarkten voldoen aan de vijf factoren van high performanceorganisaties (HPO): hoge kwaliteit managers, hoge kwaliteit medewerkers, openheid en actiegerichtheid, continue verbetering en vernieuwing, en langetermijngerichtheid. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het HPO-raamwerk waarin gemeten wordt met behulp van 35 items. Uit een onderzoek onder 122 zelfstandige supermarktondernemers in Nederland blijkt dat 11 procent voldoet aan de kenmerken van een high performance-organisatie. Met name op de kenmerken ‘kwaliteit werknemers’ en ‘verbeteren en vernieuwen’ kunnen de franchisers nog aanzienlijke verbeteringen doorvoeren. Grotere supermarkten scoren over het algemeen beter op de HPO-kenmerken dan kleinere supermarkten. Uit het onderzoek blijkt verder dat franchisers die hoger scoren op de HPO-kenmerken gemiddeld genomen ook beter presteren op diverse financiële performance-maatstaven.