Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 88(5): 176-182, doi: 10.5117/mab.88.31291
Loyaliteitsaandelen zijn meestal overbodig, misplaatst en nadelig
Piet Duffhues
Corresponding author:
Piet Duffhues
(
pjwduffhues@gmail.com
)
© 2018 Piet Duffhues. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Duffhues P (2014) Loyaliteitsaandelen zijn meestal overbodig, misplaatst en nadelig. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 88(5): 176-182. https://doi.org/10.5117/mab.88.31291 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract
Het uitgeven van loyaliteitsaandelen door ondernemingen wordt door sommige ondernemingen verdedigd. Doel van het management daarbij is aandeelhouders gedurende een bepaalde periode te binden aan de vennootschap zodat de aandeelhoudersstructuur meer stabiliteit krijgt. Door de belofte om gedurende een bepaald aantal jaren het aandeel niet te zullen verkopen verkrijgt de aandeelhouder in een of andere vorm een extraatje van de onderneming dat vervalt als die zijn belofte niet gestand doet. Dit lijkt aantrekkelijk. Deze loyaliteit en stabiliteit kunnen echter de onderneming en daarmee de aandeelhouder fundamenteel schaden. Zo is niet duidelijk wat de economische waarde van de beoogde stabiliteit is. Dit artikel analyseert de belangrijkste voor- en nadelen en concludeert per saldo afwijzend zoals in de titel van het artikel reeds is aangegeven.