Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 89(5): 164-173, doi: 10.5117/mab.89.31296
Beïnvloedt negatief nieuws de aantrekkelijkheid van grote accountantskantoren voor potentiële werknemers?
expand article infoCarmen Vorst, Jeroen van Raak, Sander van Triest
Open Access
Abstract
Onderzoek in de Verenigde Staten (Bagley et al., 2012) onder studenten accountancy laat zien dat studenten die een voorkeur hebben voor Big 4-kantoren meer belang hechten aan de reputatie van een kantoor en aan de erkenning die het werken bij een prestigieus kantoor levert, en minder aan sfeer en werkprivébalans. Tegelijkertijd is de beroepsgroep aan grote kritiek onderhevig, en zijn vooral de Big 4-kantoren regelmatig negatief in het nieuws. Door middel van een enquête onder 137 masterstudenten Accountancy & Control onderzoeken we of negatief nieuws de aantrekkelijkheid van Big 4-kantoren ten opzichte van non-Big 4-kantoren beïnvloedt. Analoog aan de resultaten uit de VS vinden we dat prestige en erkenning positief gerelateerd zijn aan de aantrekkelijkheid van Big 4-kantoren, maar er is geen invloed van sfeer en werk-privébalans. Kennis van negatief nieuws heeft geen direct effect op de voorkeur van studenten; voor studenten die reputatie minder belangrijk vinden geldt dat meer nieuwskennis leidt tot meer voorkeur voor een Big 4. Er is derhalve geen negatieve invloed van kennis van slecht nieuws op de aantrekkelijkheid van grote kantoren.