Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 89(5): 164-173, doi: 10.5117/mab.89.31296
Beïnvloedt negatief nieuws de aantrekkelijkheid van grote accountantskantoren voor potentiële werknemers?
Carmen Vorst,
Jeroen van Raak,
Sander van Triest
Corresponding author:
Carmen Vorst
(
carmen_vorst@hotmail.com
)
© 2018 Carmen Vorst, Jeroen van Raak, Sander van Triest. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Vorst C, van Raak J, van Triest S (2015) Beïnvloedt negatief nieuws de aantrekkelijkheid van grote accountantskantoren voor potentiële werknemers? Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 89(5): 164-173. https://doi.org/10.5117/mab.89.31296 | |
Abstract
Onderzoek in de Verenigde Staten (Bagley et al., 2012) onder studenten accountancy laat zien dat studenten die een voorkeur hebben voor Big 4-kantoren meer belang hechten aan de reputatie van een kantoor en aan de erkenning die het werken bij een prestigieus kantoor levert, en minder aan sfeer en werkprivébalans. Tegelijkertijd is de beroepsgroep aan grote kritiek onderhevig, en zijn vooral de Big 4-kantoren regelmatig negatief in het nieuws. Door middel van een enquête onder 137 masterstudenten Accountancy & Control onderzoeken we of negatief nieuws de aantrekkelijkheid van Big 4-kantoren ten opzichte van non-Big 4-kantoren beïnvloedt. Analoog aan de resultaten uit de VS vinden we dat prestige en erkenning positief gerelateerd zijn aan de aantrekkelijkheid van Big 4-kantoren, maar er is geen invloed van sfeer en werk-privébalans. Kennis van negatief nieuws heeft geen direct effect op de voorkeur van studenten; voor studenten die reputatie minder belangrijk vinden geldt dat meer nieuwskennis leidt tot meer voorkeur voor een Big 4. Er is derhalve geen negatieve invloed van kennis van slecht nieuws op de aantrekkelijkheid van grote kantoren.