Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 90(5): 176-177, doi: 10.5117/mab.90.31301
Rekenschap
expand article infoTom Groot
Open Access
Abstract
Er zijn beroepen waar je met recht trots op kunt zijn. Neem bijvoorbeeld beroepen in de civiele techniek en de bouw. Grote infrastructurele projecten zoals de Deltawerken, de Erasmusbrug en derde Maasvlakte dwingen alom respect af. Ook prestaties in de creatieve sfeer, zoals in de muziek, reclame, productontwerp (“Dutch design”) oogsten lof tot ver buiten de landsgrenzen. Deze maatschappelijke waardering straalt niet alleen af op de individuen die de prestaties leveren, maar ook op de beroepen die zij beoefenen. Dit ligt anders bij accounting: er zijn weinig prestaties die tot de verbeelding spreken, er zijn weinig accounting professionals die bij het grote publiek bekend zijn en de algemene maatschappelijke waardering voor accounting is niet al te hoog. Sterker nog, veel van de publiciteit over accounting is gericht op wat er niet goed gaat. Creatief boekhouden bij Ahold, onvoldoende inzicht bij Imtech en Amarantis, tekortschietende accountants bij tal van bedrijven in de profit- en nonprofit-sector. In de academische onderzoeksliteratuur is het al niet veel beter: een groot deel van de aandacht van onderzoekers gaat naar het onderwerp “earnings management”, oftewel “winststuring”: het doelbewust beïnvloeden van het gerapporteerde resultaat met het oogmerk voordeel te behalen.