Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 90(6): 269-279, doi: 10.5117/mab.90.31324
Businessmodel-innovatie in de mkb-accountancy; een empirisch onderzoek
Niels van Weerdt,
Antoinette Rijsenbilt,
Henk Volberda
Corresponding author:
Niels van Weerdt
(
vanderweerdt@rsm.nl
)
© 2018 Niels van Weerdt, Antoinette Rijsenbilt, Henk Volberda. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
van Weerdt N, Rijsenbilt A, Volberda H (2016) Businessmodel-innovatie in de mkb-accountancy; een empirisch onderzoek. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 90(6): 269-279. https://doi.org/10.5117/mab.90.31324 | |
Abstract
Onderzoek onder 212 mkb-accountancykantoren maakt duidelijk dat vernieuwing van het accountancy-businessmodel niet vanzelf zal gaan. Veel kantoren richten hun aandacht nog voornamelijk op verbetering van het bestaande, traditionele bedrijfsmodel en ontwikkelen onvoldoende vernieuwingspotentieel. De groep kantoren met de beste bedrijfsprestaties zet daarentegen juist sterk in op vernieuwing. Zij investeren niet alleen in ICT maar vooral ook in nieuwe managementpraktijken. Ook al voelen niet alle kantoren de druk om te vernieuwen, de vergelijking met koplopers laat zien dat daar wel de toekomst ligt. Diverse case studies laten ook zien dat het kan, en hoe.