Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 89(7/8): 284-293, doi: 10.5117/mab.89.31337
De identificatie van de voorwaardelijke en noodzakelijke managementprocessen om in-control te kunnen komen
Wouter D. ten Have,
Anne-Bregje Huijsmans,
Niels van der Eng
Corresponding author:
Wouter ten Have
(
w.tenhave@tenhavecm.com
)
© 2018 Wouter ten Have, Anne-Bregje Huijsmans, Niels van der Eng. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
ten Have W, Huijsmans A, van der Eng N (2015) De identificatie van de voorwaardelijke en noodzakelijke managementprocessen om in-control te kunnen komen. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 89(7/8): 284-293. https://doi.org/10.5117/mab.89.31337 | ![Open Access](/i/open_access_icon_colour.svg) |
Abstract
Managers gebruiken steeds vaker het begrip ‘in-control’ voor de duiding van bepaalde toestanden binnen hun organisatie. Echter, nog (te) vaak wordt het alleen gekoppeld aan het accountantsperspectief en wordt door de bril van verantwoording gekeken naar het reilen en zeilen van de organisatie (Ten Have & Ten Have, 2007). Maar in-control gaat verder dan alleen verantwoording a!eggen; het gaat ook en vooral over het goed kunnen besturen van organisaties. Voor dat laatste doel is het managementprocessenmodel ontworpen. Met behulp van de wetenschappelijke literatuur is het in-control-concept geoperationaliseerd en vervolgens in de praktijk getoetst op houdbaarheid.