Corresponding author: Eric van der Hijden ( e.j.e.vander.hijden@vu.nl ) Academic editor: Tom Groot
© 2019 Eric van der Hijden, Sander Steenhuis, Geeske Hofstra, Jeroen van der Wolk, Ward Bijlsma, Jeroen Struijs, Xander Koolman.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
van der Hijden E, Steenhuis S, Hofstra G, van der Wolk J, Bijlsma W, Struijs J, Koolman X (2019) Ontwikkelingen in zorginkoop: van inkoop van verrichtingen naar inkoop van zorgbundels. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 93(7/8): 223-239. https://doi.org/10.5117/mab.93.33441
|
Zorgverzekeraars en zorgaanbieders maken meestal contractafspraken op basis van een vergoeding per verrichting. Dat stimuleert echter volume van zorg in plaats van uitkomsten. Daarom passen zorgverzekeraars en zorgaanbieders steeds vaker ‘bundelinkoop’ als bekostiging toe. Dan wordt een bedrag per patiënt afgesproken. We beschrijven wat bundelinkoop is en introduceren de contractelementen. De impact van zorgbundels is dat ze door een andere verdeling van (financiële) verantwoordelijkheden uitkomsten centraal stellen, schotten doorbreken en innovatie stimuleren. Opschalen van deze methode van zorginkoop vraagt om standaardisatie van de contractelementen en uniformiteit van de bundeldefinitie per aandoening anders nemen de administratieve lasten voor zorgaanbieders toe.
Zorginkoop, contractinnovatie, zorgbundel, waardegedreven bekostiging, doelgroepbekostiging, Value-based Health Care
Bij bundelinkoop wordt een vast bedrag per patiënt afgesproken en dat stimuleert innovatie, ontschotting en focus op uitkomsten. Door onze kennis over bundelinkoop, de contractelementen en de impact ervan te delen, willen we de toepassing van bundelinkoop in Nederland stimuleren.
Zorg wordt traditioneel ingekocht op basis van een vergoeding per verrichting. Dat model is wereldwijd gangbaar. In zekere zin is het ook logisch dat zorginkoop op dit model is gebaseerd: iedere keer als een nieuwe behandeling of een medicijn tot het verzekerde pakket wordt toegelaten, is er een declaratiecode nodig om die zorg ook te kunnen declareren. Deze manier van inkoop draagt echter niet bij aan het betaalbaar houden van zorg. Integendeel: ze wordt gezien als één van de belangrijkste drijvers van hoge zorgkosten. In dit artikel introduceren we een alternatieve inkoopmethode: zorgbundels.
Waarom sluiten zorgverzekeraars en zorgaanbieders contracten met bundelinkoop? Wat voor soort contractafspraken horen bij bundelinkoop en wat is de impact van deze vorm van contractinnovatie voor zorgaanbieders? Wat zijn de eerste praktische ervaringen met deze methode?
We gaan eerst in op wat een zorgbundel is, wat anders is bij de inkoop van bundels en welke impact bundelinkoop heeft op zorgaanbieders. Daarna beschrijven we de eerste toepassingen van deze inkoopmethode in Nederland en de eerste internationale resultaten. We besluiten met de vraag wat er nodig is om deze manier van inkoop op grotere schaal in Nederland toe te passen en doen daar een concreet voorstel toe.
Het huidige systeem van inkopen, declareren en vergoeden van zorg gaat uit van de verrichtingen zoals die zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). 1 De NZa omschrijft welk soort zorg een zorgaanbieder mag declareren en aan welke voorwaarden de zorg moet voldoen. Voorbeelden zijn: een zitting fysiotherapie, een diagnostisch onderzoek of een behandeling in een ziekenhuis als een heupvervanging. Kort gezegd onderhandelen zorgverzekeraar en zorgaanbieder jaarlijks over de prijs en het volume per verrichting. Daarna worden alle verrichtingen bij elkaar opgeteld en wordt een budget per zorgaanbieder vastgesteld.2
Inkopen van verrichtingen heeft een aantal beperkingen en ongewenste effecten (
Er zijn dus voldoende redenen om zorg anders te willen bekostigen: minder focus op volume en meer op uitkomsten van zorg. Dat wordt uitkomstgerichte bekostiging genoemd (
Mogelijkheden tot bekostiging uitkomsten van zorg/waarde op basis van het huidige systeem van vergoeding per verrichting.
Een bonus/malussysteem wordt gezien als een eerste stap naar de inkoop op uitkomsten. Zo kan met een bonus per patiënt bijvoorbeeld gestimuleerd worden dat één zorgaanbieder de hele zorg coördineert. Een voorbeeld is dat het tarief voor wijkverpleging hoger wordt of juist lager als een bepaalde kwaliteitsnorm wordt gehaald. Zo kan ook het tarief voor fysiotherapie samenhangen met het gemiddeld aantal behandelingen per klant.
Maar is dat voldoende om ook de zorgprocessen voor patiënten met een bepaalde aandoening te verbeteren? Dan gaat het namelijk om mogelijk tientallen verrichtingen, van meerdere zorgaanbieders. Laten we de behandeling voor een herseninfarct (CVA) als voorbeeld nemen. Een aanbieder kan een hogere vergoeding krijgen als deze de tijd tussen het stellen van de diagnose en het starten van de behandeling verlaagt (de zogenoemde “door to needle time”). Maar voor goede uitkomsten bij CVA is ook een goede overdracht en samenwerking met revalidatie-instelling, wijkverpleging en/of fysiotherapie nodig. Zo’n bonus geven aan één aanbieder, is geen oplossing voor de fragmentatie in het zorgproces omdat er bijvoorbeeld allerlei regels zijn bij het verlenen van zorg in een revalidatie-instelling: sommige zorg wordt wel vergoed en andere niet.
Een betere aanpak is de inkoop van bundels van zorg, een tweede manier om zorgaanbieders te belonen voor betere uitkomsten. “Een zorgbundel is eenmalige (bij een electieve behandeling) of periodieke (bij chronische aandoeningen) uitbetaling voor een reeks van verrichtingen gerelateerd aan het zorgpad voor een bepaalde diagnose, geleverd door één of meer zorgaanbieders. Daarbij kunnen shared savings o.b.v. kwaliteitsnormen of uitkomsten afgesproken worden.” Een zorgbundel kan worden uitgebreid met “shared savings/shared losses” (
Naast zorgbundels zijn nog twee andere vormen van bekostiging mogelijk. Deze omvatten een nóg groter pakket van zorg dat in één keer wordt ingekocht. Bij de doelgroepsbekostiging wordt jaarlijks een bedrag betaald voor het leveren van alle zorg door alle zorgaanbieders aan een groep patiënten. Dat is breder dan bij zorgbundels: daar gaat het om zorg bij een diagnose. Bij populatiebekostiging, ten slotte, gaat het om verzekerden in plaats van patiënten. Zo wordt preventie gestimuleerd, omdat er dan ook betaald wordt voor het voorkómen van ziekte. Het mag duidelijk zijn dat deze vorm van bekostiging het meest complex is omdat ze alle aanbieders betreft en alle zorg.
Zorgbundels hebben als praktisch voordeel dat ze wel uitgaan van het huidige systeem van vergoeding per verrichting, terwijl ze bovenstaande nadelen ervan kunnen compenseren (
In de rest van dit artikel staat de zorgbundel centraal; doelgroepbekostiging en populatiebekostiging zijn veel complexer in hun ontwerp en implementatie en worden om die reden niet verder in dit artikel besproken.
Figuur 2 maakt concreet wat het verschil is met de gangbare manier van inkopen. Het bovenste deel geeft weer hoe het nu gaat: er is per aanbieder een contract en daarin staan kort gezegd de verrichtingen van die aanbieder en de prijs die daarvoor wordt betaald. Misschien zijn er afspraken over de kwaliteit van die verrichting of over samenwerking, maar ze gelden per instelling. In de onderste helft is de alternatieve aanpak weergegeven: één contract met meerdere aanbieders, met één bedrag per patiënt voor een nader omschreven pakket van zorg op basis van uitkomsten.
Voor zorgbundels is daarom een ander contract nodig dan voor inkoop van verrichtingen. Het gaat onder andere om een afbakening van de patiëntengroep en het begin- en eindpunt van het zorgpad. Daarvoor wordt een vaste prijs betaald. Hoe die prijs tot stand komt en voor hoeveel jaar die wordt vastgesteld, staat in het contract. Ook worden afspraken gemaakt over de kwaliteit van de te leveren zorg en/of de uitkomsten van de zorg in de bundel. Belangrijke aspecten zijn bijvoorbeeld ook met wie de zorgverzekeraar het contract afsluit, hoe rekening te houden met verschillen in zorgzwaarte van patiënten, welke financiële risico’s er zijn voor aanbieders als gevolg van een vast bedrag per patiënt en hoe deze te beperken. De uitwerking van contractelementen in bijlage 1 is gebaseerd op de eerste ervaringen in Nederland en internationale literatuur over bundelinkoop (zie bijvoorbeeld
Er is zowel vanuit zorgaanbieders als vanuit verzekeraars veel aandacht voor innovatie in zorg met als doel substitutie tussen ziekenhuis en eerstelijnszorg te bevorderen en zo zorg betaalbaar te houden. Via vergoeding per zorgproduct kunnen allerlei specifieke en strikt door de NZa gedefinieerde vormen van innovatie gefinancierd worden. Een meer fundamentele herziening van zorgprocessen, waarbij ook de onderliggende kostenstructuur wordt aangepakt, vraagt om meer vrijheid voor zorgaanbieders. Het vraagt ook om de zekerheid dat de investeringen voor innovatie terugverdiend worden ook als besparingen elders in de zorgketen optreden (
Een veelgenoemde beperking voor bundelinkoop is de beperkte hoeveelheid uitkomstmaten. Deze beperking herkennen wij, zeker bij inkoop van verrichtingen. In toenemende mate zijn er weliswaar uitkomstenregistraties en wordt hard gewerkt aan internationale standaarden voor kwaliteit zoals de ICHOM-indicatoren (
In bundelinkoop-afspraken wordt speciaal aandacht gegeven aan afspraken over zorguitkomsten. Het hele zorgproces staat immers centraal en daarom wordt bij bundelinkoop vaak gekeken naar het voorkómen van complicaties. Deze vorm van kwaliteit (minder complicaties) inzichtelijk maken en de operationalisatie ervan (kijken naar de verlaging van de frequentie van dergelijke declaraties bij patiënten in bijvoorbeeld één jaar na de oorspronkelijke operatie), zijn een vorm van meten die bijna standaard is bij bundelinkoop. Als voorbeeld: incontinentie en impotentie zijn mogelijke complicaties na een prostaatoperatie en zijn via vragenlijsten te meten. Een alternatief is het meten van het percentage patiënten bij wie na een prostaatoperatie kosten voor incontinentiemiddelen en/of impotentiemedicatie is gedeclareerd (zie
Dergelijke kwaliteitsindicatoren zijn een vast onderdeel van een bundelcontract, enerzijds om te stimuleren dat de aandacht gaat naar leveren van kwaliteit voor de patiënt en anderzijds om te voorkomen dat onderbehandeling ontstaat, door juist teveel te besparen op kosten.
Waarom is aannemelijk dat deze contracten mogelijk bijdragen aan betere uitkomsten en kosten kunnen verlagen? Dat komt omdat bij bundelinkoop de (financiële) verantwoordelijkheden tussen zorgverzekeraar en zorgaanbieder evenwichtiger worden toegewezen.
In het huidige model van betalen per verrichting is er vooral een volumeprikkel voor zorgaanbieders en geen prikkel tot het vermijden van complicaties. Als dat tot heropname bij de aanbieder zelf leidt, draagt dat juist bij aan de omzet. Komen de complicaties later en bij andere zorgaanbieders aan het licht, dan weet de behandelaar dat mogelijk niet eens. Zie het voorbeeld van de prostaatoperaties: als het ziekenhuis zelf niet het voorkomen van incontinentie of erectiestoornissen meet, dan ontbreekt systematisch inzicht in de frequentie ervan. Daarom ligt in de linkerkant van Figuur 3 het volumerisico en de risico’s op complicaties bij de verzekeraar. Het verzekeringsrisico (de kans dat iemand ziek wordt) ligt vanzelfsprekend bij de verzekeraar.6 Zorgaanbieders hebben daarentegen bij inkoop van verrichtingen een prijsrisico (kans op onvoldoende vergoeding door de zorgverzekeraar door verschillen in kostenstructuur tussen zorgaanbieders). Gezien de eerdere toelichting dat inkoop van verrichtingen een kostenopdrijvend effect heeft, is de balans van risico’s in de figuur negatief voor de verzekeraar en dus de premiebetaler.
Verandering in verdeling van verantwoordelijkheid en risico tussen zorgaanbieder en verzekeraar.
Een belangrijk effect van bundelinkoop is het verschuiven van financiële verantwoordelijkheden en het daardoor verbeteren van de balans van de risico’s (
Dat komt ook omdat de zorgaanbieder financieel voordeel heeft van mogelijke besparingen. Eerder is dat aangeduid als “shared savings/losses”. Hoe werkt dat precies? Stel dat er een bedrag van € 2.000 voor patiënt wordt afgesproken in een bundelcontract voor een behandeling en de kosten in het jaar erna. Er wordt normaal gedeclareerd en jaarlijks wordt berekend wat de gemiddelde kosten per patiënt zijn. Stel dat dat € 1.800 is. Dat verschil ontstaat bijvoorbeeld door een afname in het aantal complicaties in het jaar na de operatie. Op basis van afspraken tussen de aanbieder en de verzekeraars wordt het verschil van € 200 verdeeld en op basis van de mate van verbetering van uitkomsten. Bij een afgesproken verdeling van 50%-50% ontvangt de zorgaanbieder alsnog € 100 per patiënt (50% van € 2.000 – € 1.800).
Het verschuiven van risico’s van bundelinkoop kan wel ongewenste bijeffecten hebben. Aanbieders worden financieel risicodragend. Dat kan tot verschillende vormen van afwenteling van dat risico leiden: (1) risicoselectie: alleen patiënten behandelen bij wie waarschijnlijk goede resultaten te behalen zijn, (2) upcoding: als het bedrag per patiënt gecorrigeerd wordt voor zorgzwaarte is een belang om patiënten zo zwaar mogelijk mee te laten wegen bij die correctie, (3) overbundling: het verlagen van de indicatiedrempel voor een behandeling om zo het volume van patiënten voor wie een bundelbedrag gedeclareerd kan worden, te vergroten, (4) by-pass: het schuiven van activiteiten van de zorgaanbieder naar activiteiten die buiten de bundel vallen, zodat deze afzonderlijk gedeclareerd kunnen worden. Kortom: ook deze vorm van inkoop vraagt evenals alle andere vormen van inkoop om zorgvuldige evaluatie, monitoring van effecten en herijking van afspraken als daar aanleiding toe is (
Er zijn verschillende voorbeelden te vinden in Nederland, zonder een volledig overzicht te willen geven. Sommige zijn gericht op diagnoses, andere op specifieke behandelingen. Zo heeft de zorgverzekeraar ONVZ een bundelcontract voor borstkanker, Menzis voor heup- en knievervanging, staar, hartomleiding, dotterbehandeling, borstkanker, geboortezorg, angst en depressie en reuma. Zilveren Kruis heeft een aantal pilot’s bij geselecteerde aanbieders lopen. In de tweedelijnszorg gaat het om bundelinkoop van HIV-zorg (OLVG), CVA (Erasmus MC, Rijndam Revalidatie, Laurens, Transmitt, Eerstelijns CVA-Netwerk, Rotterdam Stroke Service (RSS), hartomleiding en dotterbehandeling (Isala), Diabetes type1 (Diabeter). In de eerste lijn gaat het om longzorg (Nijkerk) en hartvaatzorg (Nieuwegein). Vooral het CVA-project laat zien dat zorgbundels geschikt zijn om zorg te bekostigen over instellingen en bestaande financiële schotten heen, terwijl de schotten behouden blijven. Zorgbundels dragen zo bij aan “de juiste zorg op de juiste plek” (
Zorgaanbieders ervaren dat ze meer ruimte krijgen om te innoveren: de longzorg-pilot in Nijkerk van Zilveren Kruis is hier een voorbeeld van. De huisartsen ervaren meer vrijheid in het kiezen van de beste aanpak en zijn niet meer gebonden aan declaratiecodes.7
Menzis past deze methode op grotere schaal toe. Vooral de toepassing bij angst en depressie was aanleiding tot discussie. Zo zou bundelinkoop volgens zorgprofessionals ongewenst zijn in de GGZ omdat kwaliteit niet goed te meten is bij psychische stoornissen en het zou leiden tot selectie van alleen patiënten met lichte klachten8, terwijl anderen er juist voordelen van zien omdat meer maatwerk per patiënt mogelijk is.9 Al met al was er veel publieke commotie.10 Inmiddels zijn er afspraken met patiëntenorganisaties om te monitoren hoe deze contracten in de praktijk uitpakken voor patiënten.11
Duidelijk is dat bundelinkoop leidt tot een andere vorm van samenwerken tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars maar dat het ontwikkelen van bundels en het afsluiten ervan nieuw is voor iedereen. Het betreft daarom nu nog een arbeidsintensief proces, waarbij veel kennis nodig is die deels tijdens het proces verzameld en toegepast moet worden. Het vraagt daarnaast zowel bij zorgaanbieders als bij verzekeraars aanpassing van bestaande (administratieve) processen en dat vraagt veel vertrouwen in de toegevoegde waarde van deze manier van inkoop zonder dat de precieze effecten ervan nu al duidelijk zijn. Het is een proces van leren en verbeteren.
Internationale voorbeelden laten zien dat deze methode geschikt is voor een groot aantal zorgsoorten en klantgroepen. Zo is er het PROMETHEUS Bundled Payment Model van het Health Care Incentives Improvement Institute (HCI3) met 97 verschillende ‘episode of care’-bundels, zoals: bundels voor acuut myocard infarct, bariatrische chirurgie, diabetes, astma en borstkanker (
Langzamerhand wordt op basis van de toenemende hoeveelheid wetenschappelijke literatuur en evaluatierapporten ook duidelijk wat de randvoorwaarden voor deze vorm van inkoop zijn wil het beoogde effect optreden. Zorgbundelcontracten dienen een langere termijn te beslaan, zodat zorgaanbieders de tijd krijgen om de noodzakelijke veranderingen in te voeren. Vervolgens is het van belang de risicodragendheid van zorgaanbieders geleidelijk aan te verhogen zodat aanbieders kunnen leren hoe ze met de nieuwe risico’s om moeten gaan. Daarbij is het van belang dat orgaanbieders bereid zijn hun zorgprocessen fundamenteel te herzien. Ten slotte is een zekere standaardisatie van contracten en bundels een belangrijke voorwaarde voor bredere acceptatie van bundelinkoop als alternatief voor inkoop van verrichtingen (
Er is weinig discussie over de vraag of betalen per verrichting de meest gewenste vorm van bekostiging is. Ook is er een brede wens om op basis van het huidige systeem een alternatief te ontwikkelen. De vraag is alleen hoe? De NZa komt na uitgebreide analyse van de huidige bekostiging tot oordeel dat bundelinkoop een logische stap is in de ontwikkeling van de bekostiging van Medisch Specialistische Zorg (MSZ) (
Wat maakt bundels geschikt als alternatieve bekostigingsmethode? Samenvattend, zien we een aantal voordelen.
Op dit moment ontwikkelen enkele zorgverzekeraars elk eigen bundels. De keuzes voor aandoeningen en patiëntgroepen van die zorgverzekeraars zijn vooral gebaseerd op interne prioritering en kunnen daarom verschillen. Partijen willen ervaring opdoen met deze manier van inkoop en contracteren en ontwikkelen daarom bundels en contractmodellen die opschaalbaar moeten zijn. Maar ook zorgaanbieders zelf zijn actief met bundels. Denk aan de initiatieven van de Santeon groep en hun contracten met de zorgverzekeraars ASR, CZ en Menzis. Bij dit initiatief werken zeven topklinische ziekenhuizen samen aan de verbetering van de zorg voor een aantal diagnoses.13
Er moet echter voorkomen worden dat in de toekomst de situatie ontstaat dat zorgaanbieders van elke verzekeraar een volstrekt onvergelijkbaar bundelcontract krijgen voor dezelfde aandoening. Dat is onwenselijk omdat het onderliggende zorgproces namelijk voor alle patiënten vergelijkbaar is. Het is ook onwenselijk omdat werken met verschillende bundels van verschillende verzekeraars voor één aandoening de administratieve lasten van de zorgaanbieders vergroot en het draagvlak voor deze methode aantast. Daarom vraagt bundelinkoop om eenheid in de contractelementen waarmee bundels worden ingekocht: stel dat een zorgaanbieder deelneemt aan vijf bundelcontracten van drie verzekeraars, dan is het wenselijk dat de contractelementen vergelijkbaar zijn (
Lijkt de zorgbundel voor HIV-patiënten bij het OLVG voldoende op die voor CVA in Rotterdam om de contractelementen te standaardiseren? Maakt het uit of een huisarts de hoofdaannemer is of dat een ziekenhuis dat is? Is zo’n standaardcontract ook mogelijk voor doelgroep- en populatiebekostiging? Of vraagt dat om heel andere contractvormen?
Onze conclusie is dat de contractelementen zoals we die in bijlage 1 beschrijven generiek bruikbaar zijn voor meerdere aandoeningen, doelgroepen en populaties. Er zijn verschillen (zie Tabel 1), maar die zijn niet zodanig dat er een andere contractstructuur nodig is. Bundels verschillen allereerst wat betreft de vraag of het om alle zorg gaat of een deel van de zorg. Voor de structuur van het onderliggende contract is dat echter niet relevant: het gaat dan om een korte of juist een langere lijst van welke verrichtingen in het contract vallen. Verder is er verschil in antwoord op de vraag of het om patiënten gaat met een bepaalde diagnose of om verzekerden bij wie een verzekeraar juist wil voorkómen dat ze ziek worden. In beide gevallen maak je afspraken over hoe je de doelgroep afbakent. Tot slot gaat het om de vraag of het om een (geplande) behandeling gaat als een heup-knievervanging of dat het chronische zorg betreft. Ook deze verschillen zijn met vergelijkbare contractelementen te beschrijven. Doelgroepbekostiging en populatiebekostiging zijn zo bezien ook met hetzelfde type contract in te kopen. Het gaat om alle zorg en respectievelijk om een specifieke patiëntenpopulatie of alle verzekerden in een gebied. Wat wel echt verschilt tussen de verschillende varianten is hoe de verzekeraar feitelijk betaalt, maar dat gaat meer om de afhandeling na het afsluiten van het contract, niet over de kern ervan.
Typen zorgbundels. Bundels verschillen op de geïncludeerde zorg, de doelgroep, eenmalige of doorlopende zorg en als gevolg daarvan op de manier van betalen voor de bundel.
Soort bundel | Geïncludeerde zorg | Geïncludeerde doelgroep | Eenmalig bedrag of jaarlijks | Wijze van betaling |
---|---|---|---|---|
“Episodisch” zorgbundel | Deel zorg | Patiënten | Eenmalig | Per behandeling voor afgesproken zorg voor afgesproken periode (b.v. CVA (Rotterdam), Heup-Knie (Menzis)) |
“Chronische” zorgbundel | Deel zorg | Patiënten | Jaarlijks | Per patiënt voor afgesproken zorg per jaar (b.v. HIV (OLVG)) |
“Preventieve” zorgbundel | Deel zorg | Verzekerden | Jaarlijks | Per verzekerde voor preventie van afgesproken zorg per jaar (b.v. longzorg (Nijkerk) en CVRM (Nieuwegein)) |
Doelgroepbekostiging | Alle zorg | Patiënten | Jaarlijks | Per patiënt voor alle zorg per jaar |
Populatiebekostiging | Alle zorg | Verzekerden | Jaarlijks | Per verzekerde voor alle zorg per jaar |
Bij elk bundelcontract wordt voor een aandoening of behandeling in detail uitgewerkt hoe de doelgroep is afgebakend, welke verrichtingen eronder vallen etc. Als zorgverzekeraars die detailuitwerking van een bundel met ander verzekeraars willen delen en dat ook voor zorgaanbieders toegankelijk willen maken, voorkomen we dat elke zorgverzekeraar het wiel opnieuw moet uitvinden en aanbieders als gevolg daarvan met verschillende bundels te maken krijgen voor eenzelfde aandoening. Dat is mededinging-technisch mogelijk: de bundeldefinities zijn niet concurrentieel, wel de prijs die er bijvoorbeeld voor wordt afgesproken. Als meer partijen hun bundels delen, ontstaat een “open source bundelboek”: een collectie van bundeldefinities met ruimte voor ontwikkeling. Of individuele verzekeraars de methode van bundelinkoop ook toepassen in hun inkoopbeleid en voor welke aandoeningen of behandelingen, is aan hen.
In deze visie op opschaling door middel van een ‘open-source bundelboek’ hanteren zorgverzekeraars dezelfde contractelementen, maar kunnen ze zich onderscheiden van elkaar door de invulling van de contractparameters die ze met aanbieders afspreken. Het gaat dan bijvoorbeeld om de afgesproken prijs, de hoogte en verdeling van de shared savings en de looptijd van het contract. In bijlage 1, waarin de contractelementen zijn uitgewerkt, is aangegeven welke delen van zorgbundels identiek zouden moeten zijn tussen zorgverzekeraars en welke delen in de huidige vorm van concurrentie in de zorginkoop juist verschillend zouden moeten blijven.
Een open-source bundelboek heeft een aantal voordelen voor patiënten, aanbieders en verzekeraars.
In dit artikel beschrijven we de achtergrond van zorgbundels en laten we zien welke soort bundels er ontwikkeld zijn. Uit de eerste toepassingen wordt duidelijk dat zorgbundels een mogelijke oplossing zijn voor knelpunten in de zorg: gefragmenteerde bekostiging, versnippering van zorg en drempels voor substitutie.
Internationale voorbeelden laten zien dat deze methode geschikt is voor een groot aantal zorgsoorten en klantgroepen. Geschat wordt dat 50%-75% van de zorg op termijn in te kopen is op uitkomsten met een vorm van zorg- en populatiebundels (Kamel 2018). Dat is geen doel op zichzelf, maar duidelijk is wel dat bundelinkoop een belangrijke bijdrage kan leveren aan het realiseren van het gewenste doel in de zorg: “de juiste zorg op de juiste plek” (
Dr. Eric van der Hijden is projectleider van het onderzoeksthema “gepaste zorg” bij Talma Instituut VU en tevens werkzaam als strategisch beleidsadviseur bij Strategie en Innovatie Zorginkoop Zilveren Kruis zorgverzekeringen.
Sander Steenhuis (gezondheidswetenschapper) werkt als promovendus bij het Talma Instituut van de Vrije Universiteit Amsterdam.
Geeske Hofstra (Econometrist) is analist bij Strategie en innovatie zorginkoop Zilveren Kruis zorgverzekeringen.
Dr. Jeroen van der Wolk is senior manager Analyse bij Strategie en Innovatie Zorginkoop Zilveren Kruis zorgverzekeringen.
Dr. Ward Bijlsma MD is manager zorg bij Menzis zorgverzekeringen en oogarts n.p.
Dr. Jeroen Struijs is associate professor bij LUMC Campus Den Haag en senior onderzoeker bij het RIVM, afdeling Kwaliteit van zorg en gezondheidseconomie.
Dr. Xander Koolman is directeur van het zorgprogramma van het Talma Instituut aan de Vrije Universiteit.
Strikt genomen definieert de NZa geen “verrichtingen” maar “prestaties”. Dat is een omschrijving van een behandeling. Bij een “prestatie” hoort ook een tariefbeschikking: namelijk het bedrag dat gedeclareerd mag worden. Soms staat dat bedrag vast en soms is dat volledig vrij te bepalen in onderhandeling. Voor de leesbaarheid gebruiken we de term “verrichting” in dit artikel en dat omvat beide aspecten.
Er zijn ook andere manieren om tot afspraken te komen: door middel van budgetafspraken, aanneemsommen, prijslijsten, maar dat voert dit artikel te ver om uiteen te zetten.
Het is natuurlijk mogelijk om als alternatief voor een zorgbundel en met name voor zorg die nu niet vergoed wordt een nieuwe betaaltitel bij de NZa aan te vragen, maar dat kost enkele jaren en is te weinig flexibel om mee te experimenteren op korte termijn. Het vraagt om vooraf strikt definiëren van zorg die bijdraagt aan uitkomsten, terwijl het juist wenselijk is dat zorgaanbieders ruimte krijgen om te innoveren. Zorgbundels zijn daarom een nieuwe vorm van bekostiging die betalen voor integrale zorg(kosten) met meer flexibiliteit mogelijk maakt en als groot voordeel hebben dat zorgaanbieders en zorgverzekeraars lokaal aan de slag kunnen om zo’n contract op te stellen.
Er kunnen echter grote verschillen tussen zorgaanbieders zijn in de onderliggende kostenstructuur. Inkoop op waarde gaat daarom nog een stap verder dan uitkomstbekostiging: dan worden ook de kosten om de gezondheid te verbeteren expliciet onderdeel van het contract (
Dit soort indicatoren heten Potentially Avoidable Complications (PAC’s).
Er zijn overigens vormen van bekostiging, waarbij het verzekeringsrisico wel naar de aanbieder verschuift.
https://www.qruxx.com/ketensamenwerking-verbetert-longzorg-in-nijkerk/ Geraadpleegd op 30/01/2019.
https://www.artsenauto.nl/value-based-health-care-niet-geschikt-voor-ggz/ Geraadpleegd op 30/01/2019.
https://www.tubantia.nl/enschede/twentse-ggz-instelling-dimence-blij-met-enlsquo-prestatiebeloningenrsquo-bij-depressies~aacc6d0e/ Geraadpleegd op 30/01/2019.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/zorgverzekeraar-menzis-vergoedt-behandeling-depressies-voortaan-op-basis-van-de-resultaten~b018884b4/ Geraadpleegd op 30/01/2019.
https://www.hartpatienten.nl/nieuws/minister-blij-met-contracten-menzis-wij-blijven-argwaan-koesteren/ Geraadpleegd op 30/01/2019.
https://www.skipr.nl/actueel/id38135-teisberg-geen-waardegedreven-zorg-zonder-volumeslag-.html/ Geraadpleegd op 26/04/2019.
https://www.santeon.nl Geraadpleegd op 30/01/2019.
Betreft | Nr. | Vraag waarop contract element antwoord geeft? | Naam contract element | Omschrijving | Standaard element? | Uniforme afspraken? | Ref. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A. Contractpartij | 1 | Met wie sluit je het contract af? | Rechtsperso(o)n(en) | de rechtsperso(o)n(en) waarmee het contract wordt gesloten. 1 | Nee | Nee | 3, 7 |
2 | Wie kan een bundelafspraak krijgen? | Instapvoorwaarde(n) | de voorwaarden waaronder rechtsperso(o)n(en) een contract kunnen krijgen.2 | Nee | Nee | 2 | |
B. Contract | 1 | Wat is het startjaar? | Startjaar | Startjaar. | Ja | Nee | |
2 | Voor hoe lang wordt een contract afgesloten? | Looptijd | afspraken over de looptijd van het contract.3 | Ja | Nee | 10 | |
3 | Hoe monitor je de afspraken over zorgkosten en kwaliteit? | Monitoring | Afspraken over de manier waarop de afspraken in het contract worden gemonitord.4 | Ja | Ja | 6, 9 | |
4 | Hoe reken je af? | Afrekenen | Afspraken over de manier waarop en de periode waarover (tussentijds) financiële resultaten worden bepaald.5 | Ja | Ja | 10 | |
C. Afbakening doelgroep en patient-journey: Dit is belangrijk om achteraf discussies over wie onder de bundel valt, ‘loss to follow-up’ en ‘gaming’ te voorkomen. | 1 | Welke patiënten zitten er in het zorgpad en de bundel? | Inclusiecriterium | Het inclusiecriterium betreft een specificatie van de doelgroep van het contract.6 | Ja | Ja | 2 |
2 | Wanneer wordt een patiënt precies in het zorgpad geïncludeerd? | Trigger event of openingscriterium zorgbundel | Het openingscriterium of trigger event betreft een specificatie van wanneer het zorgproces start dat binnen de bundel valt.7 | Ja | Ja | 1, 5 | |
3 | Hoe herken je deze patiënten in de administratie van de zorgaanbieder en de declaraties van de zorgverzekeraar? | Identificatiecriterium patiënten in de bundel | Het identificatiecriterium betreft een nadere administratieve specificatie van het trigger event of het identificatie criterium hoe verzekerden/patiënten die binnen de bundel vallen geïdentificeerd kunnen worden.8 | Ja | Ja | 2, 10 | |
4 | Tot welk moment in het zorgpad vallen alle kosten onder het bundeltarief? | Sluitingscriterium zorgbundel | Het sluitingscriterium betreft een specificatie van wanneer het zorgproces dat binnen de bundel valt eindigt.9 | Ja | Ja | 1, 5 | |
5 | Op basis waarvan kan een patiënt die in het bundelcontract toch geëxcludeerd worden? | Exclusiecriterium patiënten | Het exclusiecriterium of de “bundel breker” betreft een limitatieve specificatie van redenen om een geïncludeerde patiënt na inclusie, gedurende de looptijd van de bundel toch nog te excluderen van het contract.10 | Ja | Ja | 2, 10 | |
D. Afbakening zorgbundel o.b.v. patient-journey | 1 | Voor welke zorg in de bundel wordt één bedrag betaald? | Geïncludeerde zorgkosten in de bundel voor en na triggerevent | Afspraken over het pakket van zorg waarvoor één bedrag betaald wordt. Dat pakket wordt zo gedetailleerd als mogelijk gespecificeerd op basis van declaratiecodes.11 | Ja | Ja | 6, 8 |
E. Bedrag per patiënt | 1 | Hoe wordt het bundelbedrag uitbetaald? | Betaaltitel zorg in bundel | Afspraken over welke declaraties van een geïncludeerd patiënt worden gebruikt om het afgesproken bundelbedrag te betalen en/of savings uit te keren c.q. risk terug te vorderen.12 | Ja | Ja | |
2 | Voor hoeveel jaar is de bundelprijs gegarandeerd voor de contractpartij? | Periode waar afspraak prijs voor geldt | Afspraken over het aantal jaren waarvoor een bundelprijs wordt vast gelegd. Dat kan identiek zijn aan de looptijd van het contract, maar kan ook korter zijn.13 | Ja | Nee | ||
3 | Hoe wordt de bundelprijs vastgesteld? | Tariefstelling prijs bundel | afspraken over de hoogte van het bedrag dat per patiënt wordt betaald.14 | Ja | Nee | 11 | |
4 | Wordt de bundelprijs gedurende de afgesproken tijd nog gecorrigeerd of aangepast? | Correctie bundelprijs voor prijsontwikkelingen | Afspraken over de tussentijdse correcties van de bundelprijs aan trendmatige prijsontwikkelingen.15 | Ja | Nee | 2, 6 | |
F. Kwaliteits-doelstellingen | 1 | Op welke kwaliteitsaspecten of uitkomsten van het zorgpad wordt de zorgaanbieder beoordeeld | Kwaliteitsaspecten | Afspraken over de kwaliteitsaspecten waarop de zorgaanbieder beoordeeld wordt in het kader van bundelinkoop.16 | Ja | Ja | 4, 7, 10 |
2 | Hoe worden die aspecten of uitkomsten geoperationaliseerd? | Operationalisatie kwaliteits-doelstellingen | Afspraken over de operationalisatie van de kwaliteitsaspecten in het bundelcontract.17 | Ja | Ja | 10, 12 | |
3 | Welke doelstellingen worden er afgesproken voor de kwaliteit of uitkomsten van het zorgpad en hoe vertalen die zich naar beloning? | Beloning voor kwaliteit | Afspraken over kwaliteitsdoelstellingen en de beloning bij het halen van die doelen bij bundelinkoop.18 | Ja | Nee | ||
G. Financiële doelstellingen | 1 | Zijn er aanvullende financiële doelstellingen bij het afgesproken bundelbedrag? | Financiële doelstelling zorg in de bundel | Afspraken over aanvullende financiële doelstellingen van zorgkosten in de bundel.19 | Ja | Nee | 2, 6 |
2 | Is verminderen van zorgkosten bij bijvoorbeeld andere zorgaanbieders, een onderdeel van het contract? | Beïnvloede zorgkosten | Afspraken over kosten van zorg die buiten de zorgbundel vallen, maar die als gevolg van de zorgbundel wel kunnen veranderen doordat deze niet meer gemaakt worden of het volume ervan daalt.20 | Ja | Nee | 2, 6 | |
3 | Is er een maximum bedrag aan savings dat de zorgverzekeraar uitkeert aan de zorgaanbieder? | Maximum shared savings | Afspraken over het maximum uit te keren savings aan een zorgaanbieder.21 | Ja | Nee | 7 | |
H. Limitering financiële en volume risico’s zorgaanbieder | 1 | Is er een maximum aan het financiële risico dat de zorgaanbieder loopt? | Beperking risico extreme zorgkosten | Afspraken over de manier en waarop en/of de hoogte van het financiële risico voor een zorgaanbieder worden beperkt van een vast bedrag per patiënt.22 | Ja | Nee | |
2 | Wie draagt het risico dat de zorgaanbieder meer patiënten behandelt na afsluiten van het bundelcontract? | Afspraken over volume risico patiënten in bundel | Afspraken of volume patiënten als gevolg van het contract mag groeien, zo ja in welke mate of dat het een open volume is.23 | Ja | Nee | 4 |
Noten bijlage 1
Referenties bijlage 1
Details Nederlandse voorbeelden zorgbundelcontracten.
Longzorg-Nijkerk | |
Doel van het contract | Betere zorg voor longpatiënten, door huisartsen meer ruimte te geven voor investeren in leefstijlbegeleiding, vroegsignalering en gezondheidsvaardigheden |
Patiëntgroep | Huisartsen patiënten met COPD, astma of het vermoeden hiervan, verzekerd bij Zilveren Kruis |
Contractpartij | Huisartsenpraktijken, samenwerkend in stichting gezondheidscentra Nijkerk en Zilveren Kruis |
Zorg waarvoor betaald wordt | Huisartsen ontvangen een toeslag op het inschrijftarief |
Kwaliteitsmaat | Vermindering van het aandeel van de COPD patiënten dat voor longzorg in een ziekenhuis wordt opgenomen |
Te verdelen savings | Bespaarde kosten van ziekenhuiszorg bij de COPD patiënten |
Verdeling savings | Hoe sterker het aandeel patiënten met ziekenhuisopnames daalt, des te hoger is het aandeel dat huisartsen ontvangen van de savings |
Verschil met FFS bekostiging | De huisartsen ontvangen in plaats van een bedrag voor de behandeling van COPD patiënten (FFS), een bedrag per verzekerde. Hierdoor krijgen zij de ruimte om zorg te leveren waar geen traditionele betaaltitel voor bestaat en wordt preventie gestimuleerd. |
Hart-Vaatzorg Nieuwegein | |
Doel van het contract | Betere zorg voor longpatiënten, door huisartsen meer ruimte te geven voor investeren in leefstijlbegeleiding, vroegsignalering en gezondheidsvaardigheden |
Patiëntgroep | Huisartsen patiënten met (beginnende) hart-vaatzorg gerelateerde geneesmiddelen, verzekerd bij Zilveren Kruis |
Contractpartij | Deelnemende huisartsenpraktijken en Zilveren Kruis |
Zorg waarvoor betaald wordt | Huisartsen ontvangen een toeslag op het inschrijftarief |
Kwaliteitsmaat | Vermindering van het aandeel van de hart-vaatpatiënten dat voor hart-vaatzorg in een ziekenhuis wordt opgenomen |
Te verdelen savings | Bespaarde kosten van ziekenhuiszorg bij de hart-vaatpatiënten |
Verdeling savings | Hoe sterker het aandeel ziekenhuisopnames daalt, des te hoger is het aandeel dat huisartsen ontvangen van de savings |
Verschil met FFS bekostiging | De huisartsen ontvangen in plaats van een bedrag voor de behandeling van hart-vaatzorg patiënten (FFS), een bedrag per verzekerde. Hierdoor krijgen zij de ruimte om zorg te leveren waar geen traditionele betaaltitel voor bestaat en wordt preventie gestimuleerd. |
Hierdoor krijgen zij de ruimte om zorg te leveren waar geen traditionele betaaltitel voor bestaat en wordt innovatie gestimuleerd | |
HIV - OLVG | |
Doel van het contract | Optimaliseren van gezondheidssituatie en kwaliteit van leven van de HIV patient, door de zorg aan te passen als dat nodig is. |
Patiëntgroep | Alle Zilveren Kruis verzekerden met diagnose HIV, gediagnosticeerd bij of doorverwezen naar het OLVG |
Contractpartij | OLVG en Zilveren Kruis |
Zorg waarvoor betaald wordt | HIV behandeling conform opgestelde lijst met dot codes voor ziekenhuis zorg en ATC codes voor extramurale farmacie |
Kwaliteitsmaat | 1. ”Cascade van hiv-zorg”: aandeel van geïnfecteerde dat kent zijn/haar hiv-status kent, wordt behandeld en een onderdrukte virale load heeft en 2. CVR: Risicoscore voor cardiovasculaire events |
Te verdelen savings | Het verschil tussen de gedeclareerde zorg en de verwachte kosten (bundelbedrag) |
Verdeling savings | Bij verbetering uitkomsten op Cascade of Care en CVR ontvangt de contractpartij een groter deel van de te verdeling savings |
Verschil met FFS bekostiging | Het OLVG ontvangt een vast bedrag per patient per jaar en krijgt daardoor de ruimte om de zorg te leveren die meest effectief is, ook als daar geen traditionele betaaltitel voor bestaat. Prikkel op leveren van kwaliteit doordat het OLVG bij verbetering van de kwaliteitsuitkomsten een groter deel van de savings ontvangt. |
Herseninfarct - Erasmus | |
Doel van het contract | Minimaliseren van blijvende functionele beperkingen en maximaliseren van kwaliteit van leven voor patiënten met een herseninfarct, door het leveren van gepaste en kwalitatief hoogwaardige en geïntegreerde zorg tegen de laagst mogelijke kosten |
Patiëntgroep | Zilveren Kruis verzekerden die primair bij Het Erasmus MC binnenkomen met initiaaldiagnose 1111 of 1112 (acuut herseninfarct) in het EPD |
Contractpartij | Erasmus MC en revalidatie instellingen in de regio Rotterdam (Rijndam Revalidatie, Laurens, Aafje, Transmmitt) en Zilveren Kruis |
Zorg waarvoor betaald wordt | Behandeling in ziekenhuis en revalidatiecentra (MSR en GRZ) voor zorg gerelateerd aan en volgend op de diagnose acuut herseninfarct, conform opgestelde lijst |
Kwaliteitsmaat | Ondervonden hinder van schotten in zorg (PREM-Pricker), Kwaliteit van leven (EQ-5D), Zelfstandig functioneren (mRS) |
Te verdelen savings | Het verschil tussen de gedeclareerde zorg en de verwachte kosten (bundelbedrag) |
Verdeling savings | Bij hogere kwaliteitsuitkomsten ontvangt de contractpartij een groter deel van de te verdeling savings |
Verschil met FFS bekostiging | Bij FFS krijgt elke partij betaald voor een deel van de zorg. Meer doen levert meer geld op voor de contractpartij, ook als dit uiteindelijk niet leidt tot meer kwaliteit van leven voor de patiënt. Bij deze bundelbekostiging krijgt de keten een vast bedrag per patiënt. Dit betekent dat de keten geoptimaliseerd kan worden in plaats van optimalisatie binnen elke contractpartij. Keuzes die financieel onaantrekkelijk waren voor één van deze partijen kunnen nu wel gemaakt worden, omdat het vaste bedrag per patiënt gegarandeerd is (als kwaliteit is zoals afgesproken). Ook is er nu ruimte voor bijvoorbeeld het aanstellen van een casemanager, die over de hele keten heen regie houdt, omdat die nu door de gehele keten betaald kan worden in plaats van door één van de partijen. |
Menzis heup- en knievervanging | |
Doel van het contract | Bijdragen aan verbetering van kwaliteit van zorg en verlaging van kosten door deze inzichtelijk te maken. Op basis van inzicht in de uitkomsten kan gericht een verbetercyclus in gang gezet worden. |
Patiëntgroep | Menzis verzekerden die in behandeling zijn i.v.m. een heup- of knievervanging als gevolg van artrose |
Contractpartij | Diverse ziekenhuizen (MSZ) i.h.k.v. regulier landelijk inkoopbeleid (open inschrijving) en Menzis |
Zorg waarvoor betaald wordt | Ziekenhuisbehandeling knie-en-heupvervanging en gerelateerde zorg inclusief complicaties, conform lijst. In 2019/2020 uitbreiding met nazorg buiten MSZ (GRZ en fysiotherapie). |
Kwaliteitsmaat | Kwaliteitsindicatoren voor pijn, functioneren, kwaliteit van leven, diepe wondinfecties, revisies en deelname aan PROMs |
Te verdelen savings | Verschil tussen verwachte en werkelijke kosten van zorg waarvoor betaald wordt |
Verdeling savings | Het verschil tussen de gedeclareerde zorg en de verwachte kosten (bundelbedrag) wordt nabetaald |
Verschil met FFS bekostiging | Het verschil tussen de verwachte en de werkelijke kosten wordt uitgekeerd. Hierdoor heeft de zorgaanbieder een extra prikkel om complicaties te verminderen. Kwaliteit van zorg wordt gestimuleerd door uitkomsten van indicatoren te spiegelen en te bespreken, op zoek naar verbeterpotentieel. |
Menzis borstkanker | |
Doel van het contract | Verbeteren van de uitkomsten van zorg, stimuleren van Samen Beslissen en één vast aanspreekpunt en beheersing van kosten. |
Patiëntgroep | Menzis verzekerden met borstkanker, alle stadia, met uitzondering van patiënten met recidief en patiënten met alleen conservatieve behandeling |
Contractpartij | Diverse ziekenhuizen (MSZ) i.h.k.v. regulier landelijk inkoopbeleid (open inschrijving) en Menzis |
Zorg waarvoor betaald wordt | Operatieve behandeling van borstkanker, inclusief heropnames, lymfeklierbehandeling, complicaties en constructie, exclusief geneesmiddelen, radiotherapie en systemische behandeling |
Kwaliteitsmaat | PROM en Kwaliteitsindicatoren voor irradicaliteit, survival, borstcontourbehoud en samen beslissen |
Te verdelen savings | Verschil tussen verwachte en werkelijke kosten van zorg waarvoor betaald wordt. Hierbij wordt bandbreedte gehanteerd, savings zijn dus per zorgaanbieder gemaximeerd. |
Verdeling savings | Savings worden nabetaald aan zorgaanbieder |
Verschil met FFS bekostiging | Het verschil tussen de verwachte en de werkelijke kosten wordt uitgekeerd. Hierdoor heeft de zorgaanbieder een extra prikkel om complicaties te verminderen. Kwaliteit van zorg wordt gestimuleerd door uitkomsten van indicatoren te spiegelen en te bespreken, op zoek naar verbeterpotentieel |
Menzis hartzorg | |
Doel van het contract | Bijdragen aan verbetering van kwaliteit van zorg door deze inzichtelijk te maken. |
Op basis van inzicht in de uitkomsten kan gericht een verbetercyclus in gang gezet worden. | |
Patiëntgroep | Menzis verzekerden met coronair lijden, die PCI of CABG ondergaan |
Contractpartij | Diverse ziekenhuizen (MSZ) i.h.k.v. regulier landelijk inkoopbeleid (open inschrijving) en Menzis |
Zorg waarvoor betaald wordt | PCI en CABG operatie en gerelateerde ziekenhuiszorg, conform opgestelde lijst |
Kwaliteitsmaat | Kwaliteitsindicatoren voor chirurgische reëxploratie, kwaliteit van leven, survival, optreden myocardinfarct, CVA, wondinfectie of Target Vessel Revascularisation |
Te verdelen savings | Verschil tussen verwachte en werkelijke kosten van zorg waarvoor betaald wordt plus een bonus/malus bij betere/slechtere uitkomsten op kwaliteitsindicatoren die niet leiden tot separate declaraties |
Verdeling savings | Het verschil tussen de gedeclareerde zorg en de verwachte kosten (bundelbedrag) wordt nabetaald plus een bonus/malus bij betere/slechtere uitkomsten op kwaliteitsindicatoren die niet leiden tot separate declaraties |
Verschil met FFS bekostiging | Betere uitkomsten op kwaliteit worden beloond. Daardoor ligt de focus op (voor de patiënt relevante) uitkomsten van zorg. |
Menzis staar | |
Doel van het contract | Bijdragen aan verbetering van kwaliteit van zorg en verlaging van kosten door deze inzichtelijk te maken. |
Op basis van inzicht in de uitkomsten kan gericht een verbetercyclus in gang gezet worden. | |
Patiëntgroep | Menzis verzekerden, ouder dan 40 jaar, met staaroperatie |
Contractpartij | Diverse ziekenhuizen (MSZ) i.h.k.v. regulier landelijk inkoopbeleid (open inschrijving) en Menzis |
Zorg waarvoor betaald wordt | Primaire staaroperatie, gerelateerde ziekenhuiszorg en behandeling van nastaar, conform opgestelde lijst |
Kwaliteitsmaat | PROM CatQuest en Kwaliteitsindicatoren voor visuswinst, beoogde refractie en deelname PROM |
Te verdelen savings | Verschil tussen verwachte en werkelijke kosten van zorg waarvoor betaald wordt |
Verdeling savings | Het verschil tussen de gedeclareerde zorg en de verwachte kosten (bundelbedrag) wordt nabetaald |
Verschil met FFS bekostiging | Het verschil tussen de verwachte en de werkelijke kosten wordt uitgekeerd. Hierdoor heeft de zorgaanbieder een extra prikkel om complicaties te verminderen. |
Kwaliteit van zorg wordt gestimuleerd door uitkomsten van indicatoren te spiegelen en te bespreken, op zoek naar verbeterpotentieel |