Corresponding author: Barbara Majoor ( bmajoor@planet.nl ) Academic editor: Chris D. Knoops
© 2020 Barbara Majoor.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Majoor B (2020) Bruggen bouwen tussen verwachtingen en percepties? Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 94(1/2): 1-3. https://doi.org/10.5117/mab.94.50958
|
Blessed is the man who expects nothing for he shall never be disappointed (Alexander Pope).
Verwachtingen en percepties zijn twee kanten van dezelfde medaille van het vraagstuk over het vertrouwen in het accountantsberoep. Gebruikers hebben verwachtingen over accountants. Maar het zijn dezelfde gebruikers die percepties hebben over accountants en het verschil daartussen bepaalt de verwachtingskloof. Namelijk de kwaliteit van dienstverlening kan worden gedefinieerd als het verschil tussen verwachtingen en percepties van de gebruiker. Het kwaliteitsverschil (de ‘kloof’ of ‘gap’) is het verschil tussen datgene wat gebruikers verwachtten en datgene wat gebruikers daadwerkelijk hebben ervaren. Ik sta eerst wat dieper stil bij het begrip verwachtingen over accountants om daarna percepties van gebruikers te beschouwen.
“Er bestaat een kloof tussen wat de samenleving verwacht en wat accountants kunnen en moeten leveren. Dit schaadt het vertrouwen dat in accountants wordt gesteld”. Dit is een van de constateringen van de Commissie Toekomst Accountancy (
De kern van deze constatering zit besloten in ‘wat de samenleving verwacht’. Het is dus op de eerste plaats interessant om stil te staan bij wat ‘verwachten’ doet met het gevoel van de kritische lezer. Het begrip verwachtingen is sinds het ontstaan van het accountantsberoep onderdeel van het gedachtegoed van het beroep en de basis voor onder andere de normatieve vertrouwenstheorie van Limperg (1926). Limperg: “De normatieve kern van de Leer van het gewekte vertrouwen is dus deze: de accountant is verplicht om zijn arbeid zoo te verrichten, dat hij de verwachtingen, welke hij bij den verstandigen leek opwekt, niet beschaamt; en, omgekeerd, de accountant mag geen grootere verwachtingen opwekken dan door den verrichten arbeid gerechtvaardigd wordt.” En: “De Leer verlangt dus van den accountant, dat hij in elk bijzonder geval vaststelt, welke verwachtingen hij opwekt; dat hij zich rekenschap geeft van den inhoud van het vertrouwen, dat hij bij de vervulling van elke specifieke functie opwekt. Daartoe is het noodig, dat hij een inzicht heeft in de factoren, welke den inhoud van dat vertrouwen bepalen.”
Wat zijn verwachtingen eigenlijk? We hebben ze allemaal en ze variëren van kleine dingen dat we verwachten dat we met vrienden gezellig een biertje gaan drinken, op vakantie gaan tot dat we verwachten gelukkig en gezond te blijven. Verwachtingen gaan ook over zaken die in de maatschappij spelen; dat we verwachten dat we een pensioen krijgen en de CO2-crisis gaan oplossen. Het zijn aannames over het al dan niet plaatsvinden van een toekomstige gebeurtenis. Verwachtingen zijn ook nuttig; als je nergens van uit kan gaan wordt het leven wel een heel onzeker gebeuren en ingewikkeld. Verwachtingen geven een gevoel van zekerheid en rust. Verwachtingen zijn ook mooi. Een mens zonder verwachtingen, is een mens zonder dromen en idealen.
In de wetenschap is al veel verder nagedacht over verwachtingen over accountants. In de bijdrage van
Gebruikers hebben verwachtingen over de kwaliteit van de dienstverlening van accountants. Deze verwachtingen liggen ten grondslag aan het vertrouwen van deze gebruikers in het accountantsberoep. Als accountants niet voldoen aan deze verwachtingen wordt het vertrouwen van de gebruikers in de dienstverlening aangetast. In het accountantsjargon spreken we dan van een verwachtingskloof. Deze kloof kan volgens de theorie van
De Commissie Toekomst Accountancysector (CTA) erkent ook dat er sprake is van een verwachtingskloof:
“Desondanks wordt in het maatschappelijke verkeer aan de accountantsverklaring een grotere mate van zekerheid ontleend dan kan worden gebaseerd op de uitgevoerde controlewerkzaamheden. Daarnaast verwacht het publiek dat de accountant op meer onderdelen controles uitvoert dan waartoe de accountant op basis van standaarden en regelgeving is verplicht. Het verschil tussen de door het maatschappelijke verkeer uitgesproken verwachting en de daadwerkelijk aan de accountantsverklaring te ontlenen zekerheid is de genoemde verwachtingskloof.” (
Zij vervolgt met de constatering dat de verwachtingen van gebruikers niet afnemen, ondanks dat hieraan niet wordt voldaan. Ook is de commissie van mening dat het niet zinvol is om gebruikers ervan proberen te overtuigen dat de verwachtingen (neerwaarts) moeten worden bijgesteld om daarmee het vertrouwen te laten toenemen. De commissie vindt concluderend dat beter voldaan moet worden aan die verwachtingen.
Dat het bestaan van de verwachtingskloof niet wenselijk is wordt onder accountants breed gedeeld. Er is dan immers sprake van verstoring van de zekerheid van gebruikers, er is sprake van een mate van teleurstelling en frustratie bij gebruikers dat de wereld niet zo mooi is als gehoopt.
De CTA legt een zware opgave bij de sector legt om zelf dit vraagstuk op te lossen.
“Zo kan naar het oordeel van de commissie de accountancysector alleen dan wijzen op ongerechtvaardigde verwachtingen van de zijde van het maatschappelijk verkeer indien de kwaliteit van de wettelijke controle buiten twijfel staat.” (
Dit is een forse uitspraak die de commissie doet. Ook de Monitoring Commissie Accountancy (MCA) doet een dergelijke uitspraak.
“De MCA …….. en schenkt daarom weinig aandacht aan het vanuit de sector veelvuldig refereren aan de verwachtingskloof. Sterker, zij ziet het door de sector telkens verwijzen naar de verwachtingskloof als een afleidingsmanoeuvre van waar het echt om gaat.” (
Deze uitspraken sluiten aan bij het artikel van
De bijdrage van
De CTA lijkt met de hiervoor aangehaalde uitspraak (
Percepties zijn een belangrijk aspect van de verwachtingskloof. Het kwaliteitsverschil (de ‘kloof’ of ‘gap’) is het verschil tussen datgene wat gebruikers verwachten en datgene wat gebruikers daadwerkelijk hebben ervaren.
“ we do not see things as they are, we see things as we are” (Anaïs Nin).
Deze quote geeft treffend weer dat bij percepties ook niet-rationele overwegingen een rol spelen. Percepties zijn gebaseerd op waarnemingen. Het is een proces van interpretatie, selectie en organisatie van zintuigelijke informatie. Het is kort gezegd: de manier waarop mensen tegen dingen aankijken. Daarin ligt de verbindingen met verwachtingen. Het beeld dat een individu of groep heeft van de omgeving steunt op en is gekleurd door eigen ervaringen en waarnemingen. Uit onderzoek van
Uit wetenschappelijke onderzoeken komt naar voren dat aandacht voor de percepties van gebruikers nodig is bij de oplossing van de verwachtingskloof. (
Ik wil afsluiten met de opmerking dat de kracht van de perceptie in het bouwen van een brug om de verwachtingskloof te dichten niet mag worden onderschat omdat percepties worden gevoed door de verwachtingen van de gebruikers waaraan idealen ten grondslag liggen.
Ik wil alle auteurs en reviewers die aan dit themanummer hebben meegewerkt dank zeggen voor hun bijdrage en wens de lezer veel leesplezier.
Prof. dr. G.C.M. Majoor RA is hoogleraar accountancy bij Nyenrode Business Universiteit en werkzaam bij de Autoriteit Financiële Markten.