Corresponding author: Jan Postema ( j.postema@vu.nl ) Academic editor: Chris D. Knoops
© 2021 Jan Postema, Enno Masurel, Kees van Montfort.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Postema J, Masurel E, van Montfort K (2021) Verbetering van ondernemingsprocessen en verwachte omzetgroei in het MKB. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 95(3/4): 151-163. https://doi.org/10.5117/mab.95.59740
|
Dit onderzoek draagt bij aan het inzicht hoe ondernemers in het MKB omzetgroei realiseren. Daarvoor is ondernemers in een enquête gevraagd de ruimte voor verbetering in een drietal processen van hun ondernemingen aan te geven. 69,1% van de deelnemers aan het onderzoek constateerde belangrijke ruimte voor verbetering. Concreet ging het om verbeteringsmogelijkheden van de prestaties van het personeel, van de waardepropositie van de onderneming en van de communicatie van de onderneming met de markt. Van de deelnemers die ruimte voor verbetering constateren denkt 86,3% omzetgroei te behalen door de verbeteringen te realiseren. Samenwerken door ondernemers met buitenstaanders betreffende de prestaties van het personeel leidt tot een hogere verwachte omzetgroei. Tot slot wordt ook de intensiteit van de samenwerking onderzocht op effecten voor de verwachte omzetgroei en worden voorwaarden geïdentificeerd die kunnen bijdragen aan de effecten van de samenwerking van ondernemers met buitenstaanders.
MKB, verbetering in ondernemingen, verwachte omzetgroei, samenwerking, buitenstaanders, moderatie en appreciative inquiry
Dit onderzoek draagt bij aan het inzicht hoe MKB-ondernemers de voor hun ondernemingen zo belangrijke omzetgroei kunnen realiseren. Omzetgroei is namelijk een essentiële voorwaarde voor de continuïteit van ondernemingen (
Verbeteren van ondernemingsprocessen gericht op klanten en prospects leidt daadwerkelijk tot sterke omzetgroei constateren
Centraal in het onderhavige artikel staan de moderatie-effecten van de samenwerking van ondernemers met buitenstaanders op de relatie tussen de ruimte voor verbetering en de verwachte omzetgroei. Dit onderwerp is nieuw voor de literatuur over MKB-ondernemers.
In dit artikel komen drie centrale onderzoeksvragen aan de orde. (1). Heeft de ruimte voor verbetering positief effect op de verwachte omzetgroei? (2). Beïnvloedt de samenwerking met buitenstaanders respectievelijk met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders de relaties tussen de ruimten voor verbetering en de verwachte omzetgroei in positieve zin? (3). Heeft ook de samenwerkingsintensiteit met buitenstaanders effect op de uitkomst van deze relaties?
In figuur
De verbeteringen om de verwachte omzetgroei te kunnen realiseren betreffen: (1) De prestaties van het personeel. (2) De waardepropositie van de onderneming. (3) De communicatie van de onderneming met de markt. Deze drie processen zijn in combinatie in het onderzoeksmodel opgenomen in de veronderstelling dat het benutten van de ruimten voor verbetering zal leiden tot realisatie van de verwachte omzetgroei.
Dit onderzoek is mede gebaseerd op de eerder gevonden positieve relaties tussen de samenwerking van ondernemers met buitenstaanders en de gerealiseerde omzetgroei als ook met de verwachte omzetgroei (
In paragraaf 1.2 worden de voor dit onderzoek belangrijke definities weergegeven.
De ruimte voor verbetering is gedefinieerd als het verschil tussen de actuele waardering door de ondernemer en het niveau dat deze voor zijn onderneming denkt te kunnen behalen bij realisatie van de verbeteringen.
De verwachte omzetgroei is in dit artikel gedefinieerd als de groei die de ondernemers inschatten te behalen bij realisatie van de door hen geconstateerde ruimten voor verbetering.
De definitie van de ondernemer is naar
De intensiteit van de samenwerking wordt in dit onderzoek gedefinieerd met het aantal gesprekken per jaar, het aantal gespreksonderwerpen en het aantal volgens de ondernemers aan de ontwikkeling van hun onderneming bijdragende gespreksonderwerpen.
In paragraaf 2 komen de verwachte omzetgroei en de benutting van de ruimte voor verbetering in relatie met omzetgroei aan de orde. Vervolgens worden de hypothesen ontwikkeld op basis van het literatuuronderzoek.
MKB-ondernemingen verschillen op veel punten wezenlijk van grote ondernemingen (
Paragraaf 2.1 onderbouwt de afhankelijke variabele verwachte omzetgroei. Paragraaf 2.2 beschrijft het literatuuronderzoek naar de relaties tussen de ruimte voor verbetering en de verwachte en de gerealiseerde omzetgroei. Paragraaf 2.3 toont de behandeling van de moderatie-effecten. In de paragrafen 2.2 en 2.3 worden tevens de onderzoekshypothesen geformuleerd.
De omzetgroei die ondernemers verwachten te realiseren is essentieel voor de toekomst van hun ondernemingen (
Met de Expectancy Theory of Motivation definiëren
De door ondernemers verwachte omzetgroei is de motivator om het resultaat te willen behalen (
In zijn ‘The resource-based view of the firm ten years later’ constateert
Bij de start van de interventie van
Werkzame personen per onderneming | (1 tot 10) | (10 tot 100) | Totaal | |
---|---|---|---|---|
De Kantoorvakhandel* | 70,00% | 30,00% | 100% | |
Dit onderzoek (n=164) | 74,70% | 25,30% | 100% | |
Handelsfocus van de ondernemingen | Consumenten | Ondernemingen | Totaal | |
De Kantoorvakhandel* | 66,90% | 33,10% | 100% | |
Dit onderzoek (n=164) | 23,80% | 76,20% | 100% | |
Opleiding van de ondernemers | Laag | Midden | Hoog | Totaal |
De Kantoorvakhandel* | 21,60% | 43,30% | 35,10% | 100% |
Dit onderzoek (n=164) | 13,10% | 48,10% | 38,80% | 100% |
Op basis van bovenstaande wordt de afhankelijke variabele ruimte voor verbetering in dit onderzoek gebruikt. Paragraaf 2.2 betreft het literatuuronderzoek voor de ontwikkeling van hypothese 1.
In deze paragraaf worden de relaties onderzocht tussen verbeteringen in ondernemingen en het realiseren van omzetgroei.
Overeenkomstig het literatuuronderzoek in de paragrafen 2.1 en 2.2 is hypothese 1 geformuleerd.
Hypothese 1
Het centrale thema in dit onderzoek, de betekenis van samenwerking van de ondernemer met de buitenstaander in het moderatie-effect op de relatie tussen ruimte voor verbetering en verwachte omzetgroei, is in 2.3 aan de orde.
De ontwikkeling van organisatietheorieën vindt plaats op basis van onderzoek naar directe en indirecte relaties tussen voorspellers en uitkomsten (
Kennis wordt ook wel aangeduid als een moderator (
In dit onderzoek is de samenwerking van de ondernemer met de buitenstaander de moderator.
Kennisoverdracht aan personen is effectvol als deze personen sterk gemotiveerd zijn om met de te verwerven kennis een doel te bereiken (
Als voorwaarden voor positieve moderatie-effecten noemen
Ook
Overeenkomstig het literatuuronderzoek in paragraaf 2.3 zijn de hypothesen 2, 3 en 4 geformuleerd.
Hypothese 2
Hypothese 3
Hypothese 4
Het MKB zorgde in 2019 voor 71,0% van de werkgelegenheid en 65,0% van de toegevoegde waarde van de business economie (Staat van het MKB, pag. 43). Het MKB is daarmee de drager van de economie en de bron van de welvaart. Wetenschappelijk onderzoek dat kan bijdragen aan de groei van het MKB is daarom bijzonder belangrijk.
Paragraaf 3 betreft de steekproef, de variabelen en de data-analyse.
De kantoorvakhandel is gekozen omdat de eerste auteur de sector goed kent. Daarnaast is de kantoorvakhandel ‘typisch MKB’. Typisch betreft hier lokale vestigingen, onafhankelijke familiebedrijven en gelijksoortige ondernemingsprocessen. Wat werkt voor de groothandel in Business to Business in kantoorartikelen zou ook zo kunnen werken voor B2B in bijvoorbeeld bouwmaterialen of huishoudelijke artikelen. Dit geldt eveneens voor Business to Consumers.
De auteurs veronderstellen dat de steekproef representatief is voor de kantoorvakhandelssector en mogelijk voor het MKB. Tabel
Het is niet bekend hoe de in tabel
In Nederland bestonden in 2011 1.330 ondernemingen in de kantoorvakhandel (
Tabel
Gemiddeld aantal werkzame personen | Totaal aantal ondernemingen | Ondernemingen met buitenstaanders | Ondernemers met betaalde buitenstaanders | |
---|---|---|---|---|
1 tot 10 werkzame personen | 4,2 | 121 | 51 | 15 |
10 tot 100 (1) werkzame personen | 27,6 | 41 | 30 | 18 |
Totaal | 162 (2) | 81 | 33 | |
Samenwerkingsintensteiten | Ondernemers | Gemiddeld aantal | Mediane waarde | Standaarddeviatie |
Buitenstaanders | 81 | 2,5 | 2 | 1,4 |
Jaren met buitenstaanders | 74 | 8,9 | 6 | 7,3 |
Gesprekken per jaar | 74 | 6,2 | 5 | 4,3 |
Onderwerpen | 76 | 5 | 5 | 2,6 |
Bijdragende onderwerpen | 76 | 4,2 | 4 | 2,3 |
Belangrijkste argumenten om in gesprek te zijn | N | % van aantal ondernemers met buitenstaanders | ||
1. Toegevoegde waarde | 68 | 84,0 | ||
2. Blik op middellange termijn | 47 | 58,0 | ||
3. Feed back | 40 | 49,4 | ||
4. Netwerk van de onderneming | 22 | 27,2 | ||
5. Fusie en overname | 20 | 24,7 | ||
6. Goedkope advisering | 10 | 12,3 |
De variabelen ruimten voor verbetering van de prestaties personeel, de waardepropositie en de communicatie bestaan uit in totaal 17 onderliggende variabelen (bijlage
Ondernemingsprocessen | Ruimte voor verbetering (uitgedrukt in %) | Verwachte omzetgroei (uitgedrukt in %) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prestaties Personeel | 16,19% | 5,42% | ||||||
Waardepropositie | 42,08% | 9,59% | ||||||
Communicatie | 27,81% | 10,99% | ||||||
Gemiddelde ruimte voor verbetering (uitgedrukt in %) | Verwachte omzetgroei in % | |||||||
Ondernemers: | Prestaties Personeel | n | Waarde-propositie | n | Communi- catie | n | n | |
Zonder buitenstaanders | 17,19 | 48 | 40,34 | 51 | 29,72 | 49 | 21,15 | 52 |
Met buitenstaanders | 15,54 | 74 | 44,46 | 80 | 26,24 | 80 | 28,21 | 81 |
Met betaalde buitenstaanders | 18,83 | 30 | 54,14 | 30 | 31,71 | 30 | 35,33 | 30 |
De inhoudelijke vragen over de samenwerking met buitenstaanders en over de intensiteit van deze samenwerking zijn grotendeels ontleend aan
De verzameling van de data heeft plaatsgevonden voorafgaande aan de Coronacrisis. Geen van de uitspraken in dit artikel zegt iets over samenhang met deze pandemie.
De validiteit en de betrouwbaarheid van de gebruikte data zijn getest met factoranalyse en Cronbach’s alpha (bijlagen
Variabelen | Gemid-delde | Standaard- deviatie | Minimum | Maximum | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Ruimte voor verbetering Prestaties Personeel | 80.93 | 93,58 | 0,00 | 758,57 | ||||||||
2. Ruimte voor verbetering Waardepropositie | 126,24 | 103,68 | 0,00 | 550,00 | .243*** | |||||||
3. Ruimte voor verbetering Communicatie | 83,43 | 74,64 | 0,00 | 416,67 | .387*** | .423*** | ||||||
4. Buitenstaanders | 0,61 | 0,49 | 0,00 | 1,00 | (.043) | .066 | (.071) | |||||
5. Betaalde buitenstaanders | 0,37 | 0,49 | 0,00 | 1,00 | .194** | .258** | .209** | c | ||||
6. Samenwerkingsintensiteit | 0,51 | 0,50 | 0,00 | 1,00 | .076 | .010 | .046 | .119 | .202** | |||
7. Verwachte omzetgroet Prestaties Personeel | 5,42 | 5,49 | (5.00) | 25,00 | .136* | (.070) | .095 | .245*** | .072 | .122 | ||
8. Verwachte omzetgroei Waardepropositie | 9,59 | 7,36 | (5.00) | 25,00 | .054 | .234** | (.023) | .184** | .298** | .138 | .430*** | |
9. Verwachte omzetgroei Communicatie | 10,99 | 7,44 | 0.00 | 25,00 | (.027) | .020 | .135* | .112 | .212** | .099 | .478*** | .481*** |
De ruimte voor verbetering is in dit onderzoek het verschil tussen de waardering door de ondernemers van het niveau van kwaliteit van de 17 onderliggende variabelen tijdens de invulling van de enquête enerzijds en het door de ondernemers voor hun onderneming wenselijk geachte niveau anderzijds, uitgedrukt in procenten. De verwachte omzetgroei is gemeten ten opzichte van de totale omzet van de onderneming. De vraag is per ruimte voor verbetering geweest ‘als u de verbeteringen zou realiseren zoals u die zojuist hebt weergegeven wat zou daarvan dan de invloed kunnen zijn op uw omzetontwikkeling’.
De data-analyse bestaat uit vier stappen.
Stap (1) betreft de univariate regressieanalyse van de effecten van de ruimte voor verbetering van de prestaties van het personeel, van de waardepropositie en van de communicatie op de verwachte omzetgroei (tabel
Verwachte omzetgroei door verbetering prestaties personeel | Verwachte omzetgroei door verbetering waardepropositie | Verwachte omzetgroei door verbetering communicatie | |
---|---|---|---|
Ruimte voor verbetering | beta | beta | beta |
Prestaties Personeel | .136* | ||
Waardepropositie | .234** | ||
Communicatie | .135* |
In de stappen (2), (3) en (4) worden met MMR (
Moderatie van de buitenstaander | Moderatie van de betaalde buitenstaander | Moderatie van de samenwerkingsintensiteit | |||||||
op de relaties van de ruimte voor de verbetering met de verwachte omzetgroei | |||||||||
Ruimte voor verbetering prestaties personeel | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta |
B2B versus B2C | .178* | .152 | .137 | .088 | .135 | .066 | .127 | .101 | .078 |
Opleidingsniveau ondernemer | .060 | .043 | .016 | .135 | .112 | .097 | .160 | .122 | .121 |
Omvang onderneming | .088 | .044 | .033 | .118 | .091 | .085 | .102 | .111 | .048 |
Ruimte voor verbetering | .169* | .017 | .264** | .152 | .104 | 1,051 | |||
Buitenstaander | .185* | .192** | .087 | .135 | .069 | .076 | |||
Ruimte voor verbetering*Buitenstaander | .247** | .146 | .194 | .323 | |||||
Samenwerkingsintensiteit | (.014) | ||||||||
Ruimte voor verbetering*Samenwerkingsintensiteit | -1,069 | ||||||||
R2 | .049 | .105 | .143 | .030 | .130 | 137 | .043 | .130 | .163 |
N | 117 | 117 | 117 | 72 | 72 | 72 | 65 | 65 | 65 |
Ruimte voor verbetering waardepropositie | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta |
B2B versus B2C | .267** | .220** | .227** | .265** | .242** | .256** | .299** | .291** | .304** |
Opleidingsniveau ondernemer | (.050) | (.019) | (.014) | (.030) | (.015) | .041 | .053 | .045 | .032 |
Omvang onderneming | .076 | .70 | .038 | .075 | .008 | (.042) | .054 | (.066) | (.102) |
Ruimte voor verbetering | .183** | .406** | (.070) | .177 | .114 | (.202) | |||
Buitenstaander | .109 | .123 | .278** | .305** | .267** | .265** | |||
Ruimte voor verbetering*Buitenstaander | (.297**) | (.328**) | (.305) | (.316) | |||||
Samenwerkingsintensiteit | .093 | ||||||||
Ruimte voor verbetering*Samenwerkingsintensiteit | .204 | ||||||||
R2 | .086 | .131 | .167 | .079 | .144 | .180 | .093 | .174 | .186 |
N | 127 | 127 | 127 | 79 | 79 | 79 | 70 | 70 | 70 |
Ruimte voor verbtering communicatie | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta |
B2B versus B2C | .269** | .241** | .246** | .141 | .107 | .123 | .170 | .131 | .148 |
Opleidingsniveau ondernemer | .039 | .071 | .071 | .096 | .120 | .113 | (.055) | (.086) | (.096) |
Omvang onderneming | (.090) | (.091) | (.084) | (.110) | (.133) | (.126) | (.145) | (.171) | (.225) |
Ruimte voor verbetering | .103 | .031 | .093 | .268 | .143 | .108 | |||
Buitenstaander | .099 | .093 | .225** | .212 | .180 | .173 | |||
Ruimte voor verbetering*Buitenstaander | .095 | (.109) | (.114) | (.083) | |||||
Samenwerkingsintensiteit | .105 | ||||||||
Ruimte voor verbetering*Samenwerkingsintensiteit | (.008) | ||||||||
R2 | .071 | .088 | .092 | .033 | .098 | .108 | .042 | .079 | .088 |
N | 124 | 124 | 124 | 77 | 77 | 77 | 68 | 68 | 68 |
Omdat moderatie-effecten door geringe aantallen in de test onzichtbaar kunnen blijven (
De correlatiematrix in tabel
Tabel
Hypothese 1, de ruimte voor verbetering heeft een positief effect op de verwachte omzetgroei,
wordt aangenomen voor de prestaties personeel, de waardepropositie en de communicatie.
Tabel
Bijlage
Hypothese 2 betreft de moderatie-effecten van ondernemers die samenwerken met buitenstaanders versus ondernemers zonder deze samenwerking op de relatie tussen de ruimte voor verbetering en de verwachte omzetgroei. Hypothese 2 wordt, gegeven de uitkomsten in tabel
Hypothese 3 betreft de moderatie-effecten van de samenwerking van ondernemers met betaalde versus niet betaalde buitenstaanders op de relatie tussen de ruimte voor verbetering en de verwachte omzetgroei. Hypothese 3 wordt, gegeven de uitkomsten in tabel
Hypothese 4 betreft de moderatie-effecten van de samenwerkingsintensiteit op de relatie tussen ruimte voor verbetering en de verwachte omzetgroei. Conform de resultaten in tabel
De effecten van de ruimte voor verbetering op de verwachte omzetgroei zijn positief voor zowel de prestaties personeel, als de waardepropositie als ook voor de communicatie. Als verklaring van deze positieve effecten zien de auteurs de bewustwording van de ondernemers van de mogelijkheden om aanzienlijke verbetering te kunnen realiseren in de drie onderscheiden ondernemingsprocessen die sterk met hun afnemers zijn verbonden.
De samenwerking met buitenstaanders heeft voor de prestaties van het personeel een positief moderatie-effect op de relatie tussen de ruimte voor verbetering en de verwachte omzetgroei. De auteurs verklaren dit positieve effect met de complexe en voor de MKB-ondernemers lastig beheersbare personeelszaken. Vanwege de complexiteit willen de ondernemers de verbeteringen kennelijk realiseren met behulp van buitenstaanders (
Voor de waardepropositie en de communicatie toont de samenwerking met buitenstaanders geen positieve moderatie-effecten. Dat geldt ook voor samenwerking met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders. De verklaring hiervoor kan zijn dat de ondernemers in beide situaties de verbeteringen zelf willen realiseren, over de benodigde kennis denken te beschikken en die kennis niet bij buitenstaanders verwachten. Met deze uitkomsten is niet voldaan aan de derde voorwaarde van
De intensiteit van de samenwerking toont als toevoeging op de samenwerking met de betaalde buitenstaander geen positief effect op de relaties tussen ruimte voor verbetering en de verwachte omzetgroei. Er zijn ook geen directe effecten. Het kan zijn dat onvoldoende wordt voldaan aan de derde voorwaarde van
De eerste aanbeveling is de mogelijkheden te onderzoeken van het versterken van de effecten van de drie variabelen ruimte voor verbetering en van de variabele samenwerkingsintensiteit. Aanbevolen wordt tevens de mogelijkheden te onderzoeken om de werkwijze, de overlegagenda, de onderliggende variabelen van de samenwerkingsintensiteit en de mate van motivatie van de ondernemer toe te voegen aan de samenwerkingsintensiteit. Tot slot wordt aanbevolen bij vervolgonderzoek inzicht te verwerven in de kennis en kunde van de ondernemers en de buitenstaanders en te onderzoeken welke betekenis deze kennis en kunde hebben voor de effecten op de omzetontwikkeling en wat ondernemers en buitenstaanders in de samenwerking doen dat bijdraagt aan de effecten.
Ondernemers wordt aanbevolen de ruimten voor verbetering in hun ondernemingen te onderzoeken, om vast te stellen of verbetering naar hun mening tot omzetgroei zou kunnen leiden. Eveneens wordt ondernemers aanbevolen samen te werken met buitenstaanders, onder meer, voor het onderzoeken van de mogelijkheden van verbetering van de prestaties van het personeel en het realiseren van een hogere omzetgroei.
De overkoepelende organisaties, waaronder Quantore, Hameco, Novaka en MKB-Nederland wordt aanbevolen aandacht te besteden aan de bewustwording van de uitkomsten van dit onderzoek onder hun leden.
Genoemde aanbevelingen voor de praktijk zouden de ondernemers juist nu, ten tijde van de Coronacrisis, kunnen helpen bij het realiseren van hun zo noodzakelijke omzetgroei.
De sector Kantoorvakhandel, waarin het onderzoek plaatsvond, houdt een beperking in, hoewel de auteurs veronderstellen dat het onderzoek representatief is voor een groot deel van het MKB. Beperkingen van dit onderzoek zijn ook dat onbekend is wat de kennis en de kunde van de ondernemers en de buitenstaanders behelzen en wat zij in hun samenwerking beogen en daadwerkelijk doen. Dat betekent dat uitsluitend geconcludeerd kan worden op basis van wel of niet samenwerken met een buitenstaander en wel of niet betalen voor de dienstverlening van de buitenstaander.
Dit onderzoek draagt bij aan de theoretische inzichten voor het realiseren van omzetgroei door MKB-ondernemers. De conclusies zijn dat het onderzoeken van de grootte van de ruimte voor verbetering van de prestaties personeel, van de waardepropositie en van de communicatie leidt tot positieve effecten op de verwachte omzetgroei, dat moderatie van de samenwerking met buitenstaander voor de prestaties personeel leidt tot versterking van de verwachte omzetgroei en dat samenwerken met buitenstaanders in veel situaties bijdraagt aan positieve verwachtingen voor omzetgroei.
Dit onderzoek draagt eveneens bij aan praktische inzichten voor het realiseren van omzetgroei door MKB-ondernemers. Het door ondernemers onderzoeken van de ruimte voor verbetering van prestaties personeel, waardepropositie en communicatie in hun ondernemingen leidt ondernemers naar hun eigen zicht op de mogelijke omzetgroei.
Een andere conclusie uit het onderzoek is dat door ondernemers goed onderbouwde verwachtingen van omzetgroei dikwijls kunnen worden waargemaakt. Verwachtingen van omzetgroei zijn voor deze ondernemers daarmee serieus te nemen kansen voor omzetgroei.
Een conclusie is dat samenwerken met respectievelijk buitenstaanders en betaalde buitenstaanders leidt tot positieve effecten op verwachte omzetgroei in verschillende samenstellingen naar ruimte voor verbetering. De slotconclusie is dat de samenwerking met de buitenstaander betreffende de prestaties personeel een extra versterkend effect heeft op de verwachte omzetgroei.
Dit empirisch onderzoek is nieuw voor de literatuur en draagt met de uitkomsten bij aan de theorie en aan de praktijk.
Drs. J. Postema doet sinds zijn pensionering in 2011 onderzoek naar de effecten van samenwerking van ondernemers met buitenstaanders op de omzetgroei van kleine en middelgrote ondernemingen. Dit artikel maakt deel uit van zijn promotieonderzoek aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.
Prof. dr. E Masurel is hoogleraar duurzaam ondernemen School of Business and Economics, Vrije Universiteit Amsterdam.
Prof. dr. K. van Montfort is hoogleraar kwantitatief bedrijfskundig onderzoek Nijenrode Business Universiteit.
Factor- belasting | Verklaarde variantie | Cronbach’s alpha | |
---|---|---|---|
1.1 Prestaties van het Personeel | |||
Verbeteren kennis en kunde van personeel | .750 | ||
Actueel houden kennis en kunde van personeel | .711 | ||
Verwachte bijdrage van het personeel | .668 | ||
Duidelijkheid doelstellingen onderneming voor de ondernemer | .834 | ||
Duidelijkheid doelstellingen onderneming voor uw personeel | |||
Draagvlak bij het personeel | |||
Gesprek van de ondernemer met zijn mensen | .625 | ||
Prestaties Personeel | 52,0% | .749 | |
1.2 Waardepropositie Onderneming | |||
Kwaliteit van het assortiment | .845 | ||
Kennis klanten van assortiment | |||
Afname klanten van assortiment | .661 | ||
Kwaliteit van dienstverlening | .739 | ||
Doen wat klanten wordt beloofd | |||
Uitstraling kennis, kunde en professionaliteit | |||
Waardepropositie | 56,5% | .486 | |
1.3 Communicatie met de Markt | |||
Kennis onderneming van afname klanten | .817 | ||
Organisatie contacten met bestaande klanten | .691 | ||
Organisatie contacten met prospects | .754 | ||
Verhaal om klanten en prospects te overtuigen | |||
Communicatie | 57,1% | .603 |