Corresponding author: Anna Gold ( anna.gold@vu.nl ) Academic editor: Chris D. Knoops
© 2021 Anna Gold, Barbara Majoor.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Gold A, Majoor B (2021) De toegevoegde waarde van Audit Quality Indicators; indicatief of normatief? Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie 95(1/2): 1-3. https://doi.org/10.5117/mab.95.64092
|
Verschillende partijen, waaronder de Commissie Toekomst Accountancysector (CTA 2020), zien de ontwikkeling van audit quality indicators (AQI’s) als een belangrijk instrument om te voorzien in de behoefte audit quality beter te duiden. De toegevoegde waarde van AQI’s is gelegen in de mogelijkheid om audit quality te meten en daarmee inzichtelijk te maken voor stakeholders. Audit quality is een moeilijk te duiden begrip en er is sprake van een verwachtingskloof tussen gebruikers van de dienstverlening van accountants en de aanbieders daarvan (
Het ultieme doel van audit quality indicators (AQI’s) is om gebruikers inzicht te geven in de audit quality die een accountantsorganisatie levert. Dit doel roept belangrijke vragen op: wat is eigenlijk audit quality en kan audit quality daadwerkelijk worden gemeten en, zo ja, hoe gaat dat in z’n werk? Zijn AQI’s de norm voor audit quality of zijn ze indicatief en is nader onderzoek nodig om een verantwoorde uitspraak te kunnen doen? De eerste drie bijdragen in dit themanummer proberen in deze vragen inzicht te geven.
In “The measurement of audit quality in the Netherlands: A practical note” benadert
Een derde bijdrage in dit themanummer die audit quality probeert te duiden is geschreven door
Ondanks dat er nog vragen onbeantwoord zijn of AQI’s in staat zijn om audit quality te meten, publiceren accountantsorganisaties al enkele jaren AQI’s. Voldoet het gebruik aan de verwachtingen van gebruikers? In welke mate lukt het de verstrekkers van AQI’s om te voldoen aan de verwachtingen? Zijn zij daarin succesvol? De volgende drie bijdragen in dit themanummer gaan hierop in.
De OOB-accountantsorganisaties publiceren tegenwoordig in lijn met de handreiking van de
In hun bijdrage “De tragiek van audit quality indicatoren (AQI’s)” hebben
Een partij voor wie AQI’s potentieel toegevoegde waarde hebben zijn auditcommissies. Auditcommissies zijn een belangrijke speler in de keten tussen opsteller van de jaarrekening en gebruiker in het maatschappelijk verkeer. Auditcommissies selecteren en (her)benoemen onder andere de accountant, dus hebben daarmee potentieel een grote impact op de kwaliteit van de controle. AQI’s kunnen een ondersteunende rol bieden bij het beoordelen van en sturen op audit kwaliteit. Daarnaast kunnen auditcommissies ook indirect bijdragen aan de kwaliteit van controles doordat zij op basis van de AQI’s kritische vragen kunnen stellen over de werkzaamheden van de accountant. In hun bijdrage “De waarde van Audit Quality Indicators bij de rol van de auditcommissie in relatie tot de accountant“ maken
Ook de toezichthouder is een potentieel gebruiker van AQI’s om daarmee haar toezicht te versterken. Toezichthouders in verschillende landen hebben AQI’s ontwikkeld en proberen het gebruik daarvan door accountantsorganisaties te stimuleren. De ervaringen van de verschillende toezichthouders met het gebruik zijn divers in zowel de mate waarin accountantsorganisaties de AQI’s juist en volledig rapporteren als de mate waarin de toegevoegde waarde door de toezichthouder wordt ervaren. In hun bijdrage “Audit quality indicators: ervaringen in het buitenland beschouwd” wijzen
Wij concluderen uit deze bijdragen dat het gebruik van AQI’s om audit quality inzichtelijk te maken een stap is in de goede richting, maar het begrip audit quality en wat precies de oorzaken en drivers zijn voor goede en slechte audit quality is nog steeds ingewikkeld. Daar ligt volgens ons de basis voor goede AQI’s. Een AQI beoogt immers om een complex proces inzichtelijk en meetbaar te maken om daarmee audit quality te beoordelen en bij te sturen. Dus een AQI suggereert op zijn minst een signaal te zijn voor de mate van audit quality. Dat betekent dat de sleutel voor het succes van AQI’s ligt in het begrijpen van de drivers van audit quality. Wat ‘drijft’ goede audit quality, en aan de andere kant van de medaille, wat zijn de oorzaken van slechte audit quality? De uitvoering van oorzakenanalyses zijn daarvoor ook essentieel. In haar bijdrage “Root cause analysis – what do we know?” constateert
Al met al constateren wij dat er veel initiatieven zijn genomen om AQI’s te ontwikkelen en te gebruiken. Wij vragen ons af of we wellicht te vroeg zijn met de introductie van AQI’s en dat eerst de drijvers van kwaliteit beter in beeld moeten worden gebracht. Daarnaast merken wij op dat gebruikers nog niet uitgesproken zijn over hoe zij de toegevoegde waarde van AQI’s ervaren (als normatief of indicatief) en wat zij precies verwachten. Uit het rondetafelgesprek komt naar voren dat AQI’s wel kunnen bijdragen mits zij voldoende aansluiten bij het integrale beeld van een accountantsorganisatie. Ten slotte blijft de vraag hoe AQI’s en alle andere initiatieven van het accountantsberoep het vertrouwen in de accountant in de samenleving beïnvloeden. Het is aan accountantsorganisaties om AQI’s maximaal voor dit doel in te zetten.
Wij sluiten af met dank aan alle auteurs en reviewers die aan dit themanummer hebben meegewerkt voor hun bijdrage en wensen de lezer veel leesplezier.
Prof. dr. A. Gold is hoogleraar Auditing aan de Vrije Universiteit Amsterdam en adjunct hoogleraar aan de NHH Norwegian School of Economics.
Prof. dr. B. Majoor RA is hoogleraar Accountancy aan Nyenrode Business Universiteit en werkzaam bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).