Corresponding author: Jan Postema ( j.postema@vu.nl ) Academic editor: Chris D. Knoops
© 2021 Jan Postema.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), which permits to copy and distribute the article for non-commercial purposes, provided that the article is not altered or modified and the original author and source are credited.
Citation:
Postema J (2021) Effecten van gespreksonderwerpen en buitenstaanders op omzetgroei van MKB-ondernemingen. Maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie 95(9/10): 329-342. https://doi.org/10.5117/mab.95.72886
|
Het thema van dit artikel is het verklaren van de omzetgroei van MKB-ondernemingen uit (1) de gespreksonderwerpen van MKB-ondernemers met buitenstaanders, (2) het wel versus niet in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders, (3) het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders en (4) de combinatie van de gespreksonderwerpen met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders.
Nieuw voor de literatuur over de betekenis van het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders om omzetgroei te realiseren is het verklaren van de omzetgroei van MKB-ondernemingen uit twee van de vier onderdelen van het thema, te weten: (1) de gespreksonderwerpen van MKB-ondernemers met buitenstaanders en (4) de combinatie van de gespreksonderwerpen met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders. Het verklaren van de omzetgroei van MKB-ondernemingen uit (2) het wel versus niet in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders en uit (3) het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders kan gezien worden als het testen van verbanden die eerder zijn onderzocht. Ad (2) en (3) vormen een aanvulling op het in dit artikel onderzoeken van de verbanden die als nieuw voor deze literatuur worden beschouwd.
Uit het verrichte onderzoek komt naar voren dat het in gesprek zijn over de onderwerpen “prestaties van het personeel” en “fusie en overname” een positief effect hebben op de omzetgroei. Het wel versus niet in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders heeft geen positief effect op de omzetgroei. Het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met betaalde buitenstaanders versus niet-betaalde buitenstaanders heeft wel een positief effect op de omzetgroei. Het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders heeft geen positief effect op de relatie tussen de gespreksonderwerpen en de omzetgroei.
MKB, gespreksonderwerpen, buitenstaander, mentor, coach en omzetgroei
Het thema van dit artikel is het verklaren van de omzetgroei van MKB-ondernemingen uit (1) de gespreksonderwerpen van MKB-ondernemers en buitenstaanders, (2) het wel versus niet in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders, (3) het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders en (4) de combinatie van de gespreksonderwerpen met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders.
Het onderhavige artikel is met de vier onderzoeksvragen een aanvulling op de drie eerdere artikelen van dezelfde auteurs over de impact van buitenstaanders op de door MKB-ondernemingen gerealiseerde omzetgroei (
In deze inleiding zijn aan de orde: de positie van het MKB in de economie, de betekenis van het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders, het belang van het realiseren van omzetgroei voor MKB-ondernemingen en de betekenis van gespreksonderwerpen die kunnen leiden tot omzetgroei. Tot slot is er aandacht voor de inhoud en het proces van het in gesprek zijn van MKB-ondernemers en buitenstaanders.
Het MKB voorzag de EU in 2018 voor 67,8% van de werkgelegenheid en voor 65,7% van de toegevoegde waarde (
Het doel van het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders is in dit artikel het realiseren van de door de MKB-ondernemers beoogde omzetgroei. De auteur ziet in de praktijk de begrippen mentor en coach voor MKB-ondernemers als alternatieve aanduidingen voor het begrip buitenstaander voor MKB-ondernemers.
Veel MKB-ondernemers zijn vanuit hun verwachtingen, motivaties en ambities sterk gericht op de omzetgroei van hun ondernemingen (
In de literatuur wordt algemeen erkend dat kennis van relevante onderwerpen leidt tot omzetgroei (
In dit onderzoek worden achttien onderwerpen (gespreksonderwerpen) onderscheiden, die in het gesprek tussen MKB-ondernemers en buitenstaanders kunnen leiden tot omzetgroei (zie voor de achttien gespreksonderwerpen Tabel
De betekenis van het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders kan worden bezien vanuit de inhoud, ofwel vanuit de gespreksonderwerpen die tot omzetgroei moeten leiden. MKB-ondernemers zoeken bijvoorbeeld advies voor de versterking van de concurrentiepositie van hun ondernemingen bij voorkeur bij hoogopgeleide buitenstaanders (
Ook kan de betekenis van het in gesprek zijn worden bezien vanuit verschillende aspecten in het proces dat zich afspeelt tussen MKB-ondernemers en buitenstaanders om omzetgroei te realiseren.
Toch blijkt het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders niet vanzelfsprekend tot de beoogde resultaten te leiden.
In dit artikel is specifiek de gerealiseerde omzetgroei van 2019 ten opzichte van 2016 de afhankelijke variabele. Het zijn de effecten van de onafhankelijke variabelen op de gerealiseerde omzetgroei die worden onderzocht. De onafhankelijke variabelen zijn: het gesprek over specifieke onderwerpen, het wel versus niet in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders en het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders. In de paragrafen 3.2 en 3.3 worden de variabelen nader toegelicht.
Tabel
Visie en strategic | Rentabiliteit | Fusie & overname |
---|---|---|
Netwerken | Groei | Overname |
Continuïteit | Innovatie | Concurrentie |
Bedrijfsvoering | Marketing | Waardepropositie |
Conflicten | Inkoopbeleid | Communicatie met de markt |
Maatschappelijke ontwikkeling | Prestaties personeel | Financiering |
In deze paragraaf worden de vier hypotheses ontwikkeld.
Bovenstaand literatuuroverzicht maakt duidelijk dat aandacht van MKB-ondernemers voor relevante onderwerpen positieve effecten op omzetgroei kan hebben en leidt met deze constatering tot het formuleren van de eerste hypothese.
Hypothese 1. Het in gesprek zijn over specifieke onderwerpen van MKB-ondernemers met buitenstaanders heeft een positief effect op de omzetgroei van de desbetreffende MKB-ondernemingen.
MKB-ondernemers die omzetgroei nastreven vragen vaak om advies (
Het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met concurrenten, wetenschappers, internationale netwerken, klanten, consultants, intermediairs, medewerkers van researchinstituten en marketingdeskundigen heeft positieve invloed op de omzetgroei (
Het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders respectievelijk betaalde buitenstaanders kan derhalve op veel manieren bijdragen aan de omzetgroei en wordt als zodanig ook algemeen erkend. Dit heeft geleid tot formulering van de onderstaande hypotheses 2 en 3. Hypothese 2 betreft daarbij het verschil tussen wel versus niet in gesprek zijn van de MKB-ondernemer met buitenstaanders. In hypothese 3 is het verschil aan de orde tussen het in gesprek zijn van de MKB-ondernemer met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders.
Hypothese 2. Het wel versus niet in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders heeft een positief effect op de omzetgroei van de desbetreffende MKB-ondernemingen.
Hypothese 3. Het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met betaalde buitenstaanders versus het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met niet-betaalde buitenstaanders heeft een positief effect op de omzetgroei van de desbetreffende MKB-ondernemingen.
De vierde hypothese betreft de beïnvloeding van de relatie tussen twee variabelen door een derde, de moderatorvariabele (
Het in deze paragraaf weergegeven literatuuroverzicht leidt, met de combinatie van gespreksonderwerpen en het in gesprek zijn van de MKB-ondernemers met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders, tot het formuleren van hypothese 4.
Hypothese 4. De moderatie van het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met betaalde buitenstaanders versus het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met niet-betaalde buitenstaanders heeft een positief effect op de relatie tussen de gespreksonderwerpen en de omzetgroei van de desbetreffende MKB-ondernemingen.
Deze paragraaf behandelt de uitvoering van het veldwerk, de variabelen van het onderzoek, de vragenlijst (inclusief herkomst van de gespreksonderwerpen), de beschrijvende statistiek (waaronder de representativiteit) en de uitleg van de data-analyse.
Omdat de Managementgroep voor dit artikel betekenis heeft volgt hier enige achtergrond. De groep telde bij de oprichting in 1996 zes en medio 2021 elf MKB-ondernemers uit de kantoorvakhandel. Bij de start van de Management Groep was per onderneming één ondernemer deelnemer aan de vergaderingen. Sinds circa 2010 wilde een aantal ondernemers graag met hun collega-ondernemers de vergaderingen bijwonen. Zo is het aantal van zes naar elf deelnemers gegroeid bij in totaal zes ondernemingen. De zes betrokken ondernemingen zijn actief in de zakelijke markt (Business to Business, B2B) en twee ondernemingen zijn tevens actief in de particuliere markt (Business to Consumers, B2C). Twee van de zes ondernemingen behoren tot het kleinbedrijf en vier tot het middelgrote bedrijf. De leden van de Managementgroep bespreken drie à vijf keer per jaar onderwerpen, ideeën en ervaringen om de winst- en de omzetgroei te verhogen. De auteur van dit artikel is de oprichter en de voorzitter van de Managementgroep. In de terminologie van dit onderzoek is hij tevens ‘betaalde buitenstaander’.
De dataverzameling voor dit onderzoek in de kantoorvakhandel is met het online enquêtesysteem van Qualtrics uitgevoerd. Voorafgaand aan de openstelling van de enquête zijn in Kantoor Business Magazine (KBM), het vaktijdschrift van de kantoorvakhandel in Nederland, enkele keren uitkomsten gepubliceerd uit de eerdere artikelen van de auteur en mede-auteurs over buitenstaanders en omzetgroei. KBM wordt zesmaal per jaar fysiek en digitaal toegestuurd aan de circa 1000 abonnees.
De papieren proefinvulling van de enquête op 24 september 2019 met tien ondernemers uit de Managementgroep leidde tot kleine tekstuele aanpassingen. Op 28 februari 2020 ontvingen 20 MKB-ondernemers, waaronder die uit de Managementgroep, als eersten de link naar de in te vullen enquête. Met de invulling vond tevens de laatste controle van logistiek en invulling plaats, hetgeen niet tot veranderingen heeft geleid. Op 12 maart 2020 verzond de uitgever van KBM de link naar de enquête persoonlijk gericht aan de circa 1.000 abonnees, MKB-ondernemers in de kantoorvakhandel in Nederland, met een toelichting op de enquête en de expliciete vraag de enquête in te vullen en te retourneren (de eigenaar van KBM meldde het aantal van circa 1.000 ondernemers in de kantoorvakhandel als abonnee te hebben). 12 maart 2020 bleek tevens de dag te zijn van de eerste persconferentie van de premier over de coronapandemie in Nederland.
Vanwege de zeer lage respons per eind maart 2020 heeft de auteur vanaf 2 april tot en met 12 juni 2020 337 MKB-ondernemers in de kantoorvakhandel gebeld met de vraag om de enquête in te vullen. 172 MKB-ondernemers zegden toe de enquête in te vullen, 55 MKB-ondernemers hadden geen vertrouwen in enquêtes, geen tijd of te veel onrust over covid-19. Met 70 MKB-ondernemers werd niet persoonlijk telefonisch gesproken. Hun medewerk(st)ers zouden de desbetreffende MKB-ondernemers informeren. Bij 40 ondernemingen werd de telefoon, ook na herhaling, niet opgenomen. Als resultaat van de telefoonactie werd aan 282 (172 +70 + 40) MKB-ondernemers in de kantoorvakhandel de link naar de enquête per mail, persoonlijk gericht aan de ondernemers, verzonden. Uiteindelijk werd inclusief de 20 proefenquêtes aan 302 ondernemers de link naar de enquête verstuurd, met een respons van 165 (54,6%).
Het gehanteerde enquêtesysteem waarborgt maximaal eenmalige invulling per deelnemer op zijn/haar eigen pc. Daarmee is meer dan eenmalige invulling door MKB-ondernemers nagenoeg uitgesloten. Daarnaast is het niet mogelijk om de respons te herleiden naar individuele MKB-ondernemers omdat Qualtrics daarvoor de wettelijk vereiste voorzieningen betreffende privacy heeft getroffen.
De in Tabel
De spreiding van de deelnemers aan de enquêtes en de handelsbedrijven over Nederland.
Respons enquête 2015 Kantoorvakhandel | Respons enquête 2020 Kantoorvakhandel | CBS Nederland 2020 Handelsbedrijven | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
n | % | n | % | n | % | |
Noord Holland | 21 | 14,3 | 22 | 12,4 | 51.120 | 17,5 |
Zuid Holland | 29 | 19,7 | 36 | 20,3 | 58.075 | 19,9 |
Utrecht | 6 | 4,1 | 2 | 1,1 | 21.320 | 7,3 |
Gelderland | 22 | 15,0 | 25 | 14,1 | 35.385 | 12,1 |
Zeeland | 6 | 4,1 | 2 | 1,1 | 6.155 | 2,1 |
Noord Brabant | 24 | 16,3 | 26 | 14,7 | 46.180 | 15,8 |
Limburg | 14 | 9,5 | 16 | 9,0 | 17.595 | 6,0 |
Overijssel | 6 | 4,1 | 17 | 9,6 | 20.345 | 7,0 |
Friesland | 3 | 2,0 | 10 | 5,6 | 11.230 | 3,8 |
Drente | 4 | 2,7 | 9 | 5,1 | 8.425 | 2,9 |
Groningen | 6 | 4,1 | 8 | 4,5 | 8.510 | 2,9 |
Flevoland | 6 | 4,1 | 4 | 2,3 | 7.465 | 2,6 |
Totaal | 147 | 100 | 177 | 100 | 291.805 | 100,0 |
De afhankelijke variabele van dit onderzoek is de gerealiseerde omzetgroei. Deze is mede gekozen omdat de gerealiseerde omzetgroei goed meetbaar is en omdat MKB-ondernemers het succes van hun prestaties in de markt van hun ondernemingen meten aan de hand van de omzetgroei (
De onafhankelijke variabelen van dit onderzoek zijn (1) de gespreksonderwerpen van MKB-ondernemers en buitenstaanders, (2) het wel versus niet in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders, (3) het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders en (4) de combinatie van de gespreksonderwerpen met betaalde versus de niet-betaalde buitenstaander.
Het al dan niet in gesprek zijn van ondernemers met buitenstaanders (betaalde én niet-betaalde buitenstaanders tezamen) en het wel of niet betalen voor de dienstverlening van de buitenstaander is de MKB-ondernemers per jaar gevraagd voor de jaren 2015, 2016, 2017 en 2018. Door drie van de 165 respondenten is op deze vragen geen antwoord gegeven. De gegeven antwoorden hebben geleid tot een viertal variabelen te weten de variabele wel versus niet in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitentaanders gedurende de aaneengesloten periode 2015–2018 en in het jaar 2018 alleen en de variabele in gesprek zijn met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders gedurende de aaneengesloten periode 2015–2018 en in het jaar 2018 alleen. Door het verschil in periode van de variabelen, gedurende 4 jaar ten opzichte van in een jaar, is sprake van verschillende variabelen. De effecten op de omzetgroei van wel of niet in gesprek zijn van de MKB-ondernemer met de buitenstaander gedurende 2015–2018 (n=75/68) en in 2018 (n=87/75) tonen vrijwel hetzelfde beeld. Ook de effecten op de omzetgroei van in gesprek zijn van de MKB-ondernemer met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders gedurende 2015–2018 (n=37/28) en in 2018 (n=47/39) tonen vrijwel hetzelfde beeld. Er is sprake van significante correlaties tussen de variabelen 2015–2018 en die van 2018 (de p-waarde van de Chi-Square = 0.000). In de analyses worden de variabelen 2018 benut gegeven het hogere aantal observaties.
De vragenlijst betreft de omzetgroei, de gespreksonderwerpen en het in gesprek zijn met de buitenstaanders waarvoor wel of niet wordt betaald. Bij het ontwikkelen van de vragenlijst is gebruik gemaakt van
De lijst van onderwerpen (zie Tabel
Nederland telde in 2011, inmiddels 10 jaar geleden, volgens het meest recente structuuronderzoek 1.330 ondernemingen in de kantoorvakhandel (
In Tabel
Pleister en Snoei 2011 | Dit onderzoek 2019 | |||
---|---|---|---|---|
Omvang | n | % | n | % |
1 tot 10 werkzame personen | 931 | 70.0 | 132 | 80.00 |
10 tot 100 werkzame personen | 399 | 30.0 | 33 | 20.00 |
Totaal | 1330 | 100.0 | 165 | 100.0 |
Handelsfocus | n | % | n | % |
B2C | 440 | 33.1 | 38 | 23.0 |
B2B | 680 | 51.1 | 74 | 44.9 |
GB | 53 | 21.1 | ||
Ondernemingen zonder winkel/showroom | 210 | 15.8 | ||
Totaal | 1330 | 100.0 | 165 | 100.0 |
Tabel
Het aantal ondernemers in gesprek met buitenstaanders in 2015 en in 2018.
Ondernemingen | Ondernemingen met en zonder buitenstaanders | Ondernemingen zonder buitenstaanders | Ondernemingen met buitenstaanders | Ondernemingen met betaalde buitenstaanders | Ondernemingen met niet-betaalde buitenstaanders | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
n | % | % | n | %1 | n | %1 | n | %1 | n | %1 | |
Omvang 2015 | |||||||||||
1–10 werkzame personen | 127 | 78,4 | 100,0 | 69 | 54,3 | 582 | 45,7 | 27 | 21,3 | 30 | 23,6 |
10–100 werkzame personen | 35 | 21,6 | 100,0 | 11 | 31,4 | 24 | 68,6 | 17 | 48,6 | 7 | 20,0 |
Totalen | 162 | 100,0 | 100,0 | 80 | 49,4 | 82 | 50,6 | 44 | 27,2 | 37 | 22,8 |
Omvang 2018 | |||||||||||
1–10 werkzame personen | 130 | 80,2 | 100,0 | 66 | 50,8 | 642 | 49,2 | 28 | 21,5 | 35 | 26,9 |
10–100 werkzame personen | 32 | 19,8 | 100,0 | 9 | 28,1 | 23 | 71,9 | 19 | 59,4 | 4 | 12,5 |
Totalen | 162 | 100,0 | 100,0 | 75 | 46,3 | 872 | 53,7 | 47 | 29,0 | 39 | 24,1 |
Handelsfocus 2015 | |||||||||||
B2C | 35 | 21,6 | 100,0 | 18 | 51,4 | 172 | 48,6 | 5 | 14,3 | 11 | 31,4 |
B2B | 80 | 39,4 | 100,0 | 39 | 48,7 | 41 | 51,3 | 25 | 30,5 | 16 | 19,5 |
GB | 47 | 29 | 100,0 | 23 | 48,9 | 24 | 51,1 | 14 | 29,2 | 10 | 20,8 |
Totalen | 162 | 100,0 | 100,0 | 80 | 49,4 | 822 | 50,6 | 44 | 27,2 | 37 | 22,8 |
Handelsfocus 2018 | |||||||||||
B2C | 37 | 22,8 | 100,0 | 19 | 51,4 | 182 | 48,6 | 5 | 13,5 | 12 | 32,4 |
B2B | 74 | 45,7 | 100,0 | 37 | 50,0 | 37 | 50,0 | 24 | 32,4 | 13 | 17,6 |
GB | 51 | 31,5 | 100,0 | 19 | 37,3 | 32 | 62,7 | 18 | 35,3 | 14 | 27,4 |
Totalen | 162 | 100,0 | 100,0 | 75 | 46,3 | 872 | 53,7 | 47 | 29,0 | 39 | 24,1 |
Tabel
N | Mediaan | Gemiddelde | Standaarddeviatie | |
---|---|---|---|---|
Alle ondernemingen | 142 | 4 | 3,55 | 1,504 |
1. Zonder buitenstaander | 69 | 4 | 3,64 | 1,455 |
2. Met buitenstaander | 73 | 4 | 3,47 | 1,555 |
2.1 Met betaalde buitenstaander | 38 | 5 | 3,92 | 1,421 |
2.2 Met niet-betaalde buitenstaanders | 35 | 3 | 2,97 | 1,562 |
De data-analyse omvat vier stappen: (1) de univariate regressieanalyse van de effecten van de gespreksonderwerpen op de omzetgroei, (2) de univariate regressieanalyse van de effecten van het wel versus niet in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders op de omzetgroei, (3) de univariate regressieanalyse van de effecten van het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders op de omzetgroei en (4) de Moderated Multiple Regressieanalyse (MMR) (
Variabelen | N | Minimum | Maximum | Gemiddelde | Standaard deviatie | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Onvang ondernemingen: middelgroot versus klein | 165 | 0 | 1 | 0,8 | 0,4 | 1 | ||||||||
2. B2B versus B2C | 112 | 0 | 1 | 0,7 | 0,5 | .318* | 1 | |||||||
3. B2B versus GB | 127 | 0 | 1 | 0,6 | 0,5 | .123 | XXX | 1 | ||||||
4. B2C versus GB | 91 | 0 | 1 | 0,4 | 0,5 | -.246* | XXX | XXX | 1 | |||||
5. Prestaties Personeel (n=26) | 79 | 0 | 1 | 0,3 | 0,5 | 346** | .274 | .081 | -.213 | 1 | ||||
6. Fusie & Overname (n=27) | 79 | 0 | 1 | 0,3 | 0,5 | .088 | .307* | .340** | .000 | .063 | 1 | |||
7. Wel of niet in gesprek met buitenstaander | 162 | 0 | 1 | 0,5 | 0,5 | .181* | .013 | -.126 | -.140 | XXX | XXX | 1 | ||
8. In gesprek met betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | 86 | 0 | 1 | 0,6 | 0,5 | .339* | .330* | .088 | -.256 | .118 | .248* | XXX | 1 | |
9. Omzetgroei totale groep 2019 ten opzichte van 2016 | 142 | 1 | 5 | 3,6 | 1,5 | .234** | .495** | .316** | -.227* | .231* | .231* | -.057 | .307** | 1 |
Tabel
In deze paragraaf worden de uitkomsten van de vier stappen in de data-analyse weergegeven. In Tabel
Tabel
Moderatie-effecten van het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders op de relatie tussen de gespreksonderwerpen en de omzetgroei.
Moderatie-effecten | Totale groep (N = 73) | B2C (N = 14) | B2B (N = 31) | GB (N = 28) | Klein (N = 53) | Middelgroot (N = 20) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | beta | |
1. Visie (n = 64) | .024 | .008 | -.009 | .440 | .187 | |||||||||||||
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .307** | .270 | .693** | |||||||||||||||
Visie*Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .045 | 2 | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||||||||||
R2 | .001 | .094 | .095 | .194 | .609 | |||||||||||||
2. Netwerken (n = 20) | -.205 | -.082 | .016 | -.432 | .015 | -.380 | -.295 | -.239 | .081 | .074 | .259 | -.101 | .033 | .096 | -.350 | -.380 | ||
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .270* | .351* | .805** | .192 | .235 | -.016 | .137 | .270 | .330 | .262 | ||||||||
Netwerken*Belaalde versus niet-betaalde buitenstaander | -.182 | 2 | -.085 | -.372 | -.127 | 2 | ||||||||||||
R2 | .042 | .100 | .124 | .187 | .634 | .144 | .174 | .178 | .007 | .007 | .111 | .010 | .065 | .077 | .123 | .190 | ||
3. Continuïteit (n = 45) | -.172 | -.174 | -.204 | -.242 | -.251 | -. 273 | -.007 | .000 | .000 | .285* | -.260 | -.298 | ||||||
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .308** | .273 | .328 | .310 | -.047 | .047 | .225 | .176 | ||||||||||
Continuïteit*Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .055 | 1 | .034 | .000 | .071 | 1 | ||||||||||||
R2 | .030 | .125 | .125 | .059 | .166 | .167 | .000 | .002 | .002 | .081 | .131 | .133 | ||||||
4. Bedrijfsvoering (n = 57) | -.185 | -.249 | -.156 | -.215 | -.067 | .102 | -.076 | -.032 | .232 | -.316 | -.401 | |||||||
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .352** | .539* | .784** 1 | 065** | .326 | .698* | .163 | |||||||||||
Bedrijfsvoering*Belaalde versus niet-betaalde buitenstaander | -.247 | -.353 | -.546 | 2 | 2 | 1 | ||||||||||||
R2 | .034 | .154 | .165 | .046 | .638 | .674 | .001 | .107 | .167 | .100 | .119 | |||||||
5. Conflicten (n = 20) | .003 | -.018 | -.082 | -.444 | -.222 | -.208 | -.220 | -.245 | .203 | .217 | .111 | .031 | .032 | -.046 | -.042 | -.115 | ||
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .308** | .276* | .792** | .330 | .316 | -.084 | -.125 | .254 | .200 | .251 | ||||||||
Conflicten*Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .092 | 2 | .035 | .142 | .130 | 2 | ||||||||||||
R2 | .000 | .095 | .098 | .197 | .679 | .043 | .152 | .153 | .041 | .048 | .055 | .001 | .065 | .073 | ||||
6 Maatschappelijke Verankering (n = 7) | -.369** | -.313** | -.262* | -.387 | -.-014 | -.317 | -.327 | -.269 | -.320 | -.267 | -.517* | -.550* | ||||||
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander Maatschappelijke Verankering*Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .230* | .257* | .790* | 2 | 3 | -.084 | -.059 | .170 | 2 | .281 | 2 | |||||||
-.122 | -.099 | |||||||||||||||||
R2 | .136 | .186 | .199 | .149 | .634 | .101 | .108 | .1 14 | .102 | .129 | .268 | .346 | ||||||
7. Rentabiliteit (n = 19) | .003 | -.018 | -.220 | -.054 | .150 | .121 | -.029 | -.023 | -.428 | .114 | .095 | -.111 | ||||||
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .308** | .204 | .833** | 805** | -.043 | -.257 | .246 | .115 | ||||||||||
Rentabiliteit*Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .294 | .057 | 1 | .596 | .331 | 1 | ||||||||||||
R2 | .000 | .095 | .127 | .003 | .655 | .657 | .001 | .003 | .120 | .013 | .073 | .119 | ||||||
8. Groei (n = 35) | .207 | .210 | .165 | -.444 | .222 | .226 | .131 | .357 | .279 | .318 | .179 | .163 | .180 | .109 | .053 | .154 | ||
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .309** | .270 | .729** | .277 | .449 | .090 | -.049 | .266 | .206 | .275 | ||||||||
Groei*Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .073 | 2 | -.369 | .194 | .123 | 2 | ||||||||||||
R2 | .043 | .139 | .140 | .197 | .679 | .051 | .119 | .148 | .078 | .085 | .100 | .026 | .097 | .104 | .003 | .068 | ||
9. Innovatie (n = 24) | .016 | .043 | .051 | -.587* | -.272 | .103 | .051 | .573 | .336 | .336 | .277 | -.191 | -.140 | -.112 | ||||
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .311** | .317* | .668** | .314 | .485* | .002 | -.052 | .221 | .242 | |||||||||
Innovatie*Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | -.013 | 2 | -.663 | .097 | -.053 | 1 | ||||||||||||
R2 | .000 | .096 | .096 | .344 | .692 | .011 | .106 | .214 | .113 | .113 | .117 | .037 | .083 | .085 | ||||
10. Marketing (n = 32) | -.180 | -.093 | -.202 | -.484 | -.238 | -.125 | -.487** | .447** | -.569* | .326 | .375 | .065 | -.239 | -.171 | -.337 | |||
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .278* | .181 | .715** | 835** | .251 | .171 | .114 | -.196 | .194 | .030 | ||||||||
Marketing*Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .165 | -.270 | .172 | .434 | .285 | 1 | ||||||||||||
R2 | .032 | .102 | .115 | .234 | .684 | .715 | .237 | .298 | .310 | .106 | .117 | .195 | .057 | .090 | .136 | |||
11. Inkoopbeleid (n = 22) | -.113 | -.024 | -.156 | -.209 | -.175 | -.157 | -.065 | -.029 | -.144 | .068 | .060 | -.102 | -.168 | -.114 | -.266 | .208 | .247 | -.713 |
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .300* | .198 | .789** | 810** | .233 | .263 | -.015 | -.159 | .226 | .098 | .256 | -.416 | ||||||
Inkoopbeleid*Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .217 | -.037 | .598 | .301 | .278 | 1,160 | ||||||||||||
R2 | .013 | .095 | .122 | .044 | .665 | .665 | .004 | .104 | .116 | .005 | .005 | .073 | .029 | .077 | .124 | .043 | .107 | .279 |
12. Prestaties van het Personeel (n = 26) | .231* | .198 | .227 | .074 | -.023 | -.194 | .209 | .131 | .539 | .208 | .206 | .104 | .152 | .144 | .310 | .099 | .022 | |
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .284* | .303* | .799** | 721** | .286 | .488* | -.016 | -.098 | .249 | .354* | .210 | 2 | ||||||
Prestaties van het personeel*Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | -.044 | .265 | .570 | .164 | -.271 | |||||||||||||
R2 | .053 | .133 | .134 | .005 | .635 | .665 | .044 | .120 | .193 | .043 | .044 | .056 | .023 | .085 | .119 | .010 | .048 | |
13. Fusie en Overname (n = 27) | .231* | .169 | .111 | -.347 | -.326 | -.260 | .128 | .037 | .205 | .371 | .393* | .268 | .276* | .247 | .159 | .099 | .022 | |
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander Fusie en Overname*Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .268* | .236 | .788** | .835* | .311 | .428 | -.115 | -.163 | .221 | .157 | .210 | 2 | ||||||
.086 | -.122 | 261 | .171 | .146 | ||||||||||||||
(7) | ||||||||||||||||||
R2 | .053 | .121 | .124 | .120 | .740 | .749 | .016 | .105 | .120 | .139 | .152 | .161 | .076 | .124 | .132 | .010 | .043 | |
14. Opvolging (n = 17) | -.138 | -.174 | -.206 | -.185 | -.286 | -.194 | -.242 | -.748 | -.353 | -.130 | -.135 | -.176 | -.218 | -.291 | ||||
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .326** | .313* | .831** | 873** | -.067 | -.133 | .257 | .233 | .291 | |||||||||
Opvolging*Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .044 | -.143 | 1 | .167 | .066 | 2 | ||||||||||||
R2 | .019 | .124 | .125 | .034 | .715 | .724 | .059 | .063 | .076 | .017 | .083 | .085 | .048 | .127 | ||||
15. Concurrentie (n = 25) | -.192 | -.151 | .014 | -.457 | -.173 | -347* | -.315 | -.131 | -.035 | -.035 | .125 | -.225 | -.182 | -.059 | ||||
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .285* | .408** | .729** | .246 | .380 | -.047 | .072 | .218 | .323* | |||||||||
Concurrentie*Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | -.259 | 2 | -.257 | -.255 | -.219 | 1 | ||||||||||||
R2 | .037 | .117 | .147 | .140 | .197 | .223 | .001 | .003 | .029 | .051 | .096 | .123 | ||||||
16. Waardepropositie (n = 11) | .071 | .042 | .138 | -.301 | -.143 | .014 | -.042 | .438 | .221 | .228 | .250 | .202 | .203 | .161 | -.309 | -.388 | ||
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .303* | .334** | .797** | .329 | .421* | -.068 | -.059 | .255 | .236 | .315 | ||||||||
Waardepropositie*Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | -.129 | 2 | -564 | -.031 | .066 | 2 | ||||||||||||
R2 | .005 | .096 | .102 | .091 | .654 | .000 | .105 | .170 | .049 | .054 | .054 | .041 | .105 | .108 | .096 | .189 | ||
17. Communicatie met de markt (n = 20) | .053 | .024 | -.036 | .340 | .375* | .408 | .081 | .085 | -.051 | .058 | .060 | .003 | .032 | -.044 | ||||
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander Communicatie met de markt*Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .305** | .274*.087 | .812** | 850**-.067 | 1 | -.054 | -.124.201 | .254 | .215.095 | .233 | 2 | |||||||
R2 | .003 | .095 | .098 | .115 | .774 | .776 | .007 | .009 | .025 | .003 | .068 | .072 | .001 | .049 | ||||
18. Financiering (n = 32) | .064 | .016 | .014 | .040 | -.013 | -.202 | .039 | -.022 | .357 | .054 | .062 | -.072 | .075 | .044 | .072 | .190 | .133 | |
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .305* | .303* | .797** | .607* | .326 | .560* | -.055 | -.166 | .248 | .277 | .175 | |||||||
Financiering*Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .003 | .370 | -.556 | .224 | .052 | 2 | ||||||||||||
R2 | .004 | .095 | .095 | .002 | .634 | .694 | .002 | .104 | .182 | .003 | .006 | .022 | .006 | .066 | .067 | .036 | .063 | |
Totaal gespreksonderwerpen | -.074 | -.059 | -.131 | -.400 | -.141 | -.098 | .227 | .226 | -.088 | -.111 | -.064 | -.149 | ||||||
Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .304** | .286 | .747** | .636* | 1 | -.006 | -.113 | .241 | .231 | 1 | ||||||||
Totaal gespreksonderwerpen*Betaalde versus niet-betaalde buitenstaander | .098 | -.212 | .390 | .140 | ||||||||||||||
R2 | .005 | .098 | .102 | .160 | .652 | .679 | .052 | .052 | .106 | .012 | .068 | .081 |
Hypothese 1, Het in gesprek zijn over specifieke onderwerpen van MKB-ondernemers met buitenstaanders heeft een positief effect op de omzetgroei van de desbetreffende MKB-ondernemingen, wordt daarom grotendeels verworpen. Deze hypothese wordt aangenomen voor de gespreksonderwerpen “prestaties van het personeel” voor de totale groep ondernemingen en “fusie en overname” voor de totale groep ondernemingen en voor de groep kleine ondernemingen. Hypothese 1 wordt verworpen voor de overige 16 gespreksonderwerpen.
Tabel
Effecten op de omzetgroei 2019 ten opzichte van 2016 van het wel versus niet in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders en van het in gesprek zijn met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders.
Omzet 2019 ten opzichte van 2016 | Wel versus niet in gesprek zijn met buitenstaanders 2018 | In gesprek zijn met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders 2018 | ||
---|---|---|---|---|
Beta | N | Beta | N | |
Alle ondernemingen | -.057 | 142 | .307** | 73 |
Kleine ondernemingen | -.100 | 114 | .254* | 53 |
Middelgrote ondernemingen | -.191 | 28 | .218 | 20 |
B2C | .057 | 32 | .796** | 14 |
B2B | -.035 | 63 | .322* | 31 |
GB | -.191 | 47 | _.047 | 28 |
Er is geen significant positief effect aangetroffen van het wel versus niet in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders op de omzetgroei.
Hypothese 2, Het wel versus niet in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders heeft een positief effect op de omzetgroei van de desbetreffende MKB-ondernemingen, wordt daarom volledig verworpen.
Er is een significant positief effect aangetroffen van het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders voor de totale groep ondernemingen en de groepen kleine ondernemingen, B2C-ondernemingen en B2B-ondernemingen. Er is geen effect gemeten voor de middelgrote ondernemingen en de GB-ondernemingen.
Hypothese 3, Het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met betaalde buitenstaanders versus het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met niet-betaalde buitenstaanders heeft een positief effect op de omzetgroei van de desbetreffende MKB-ondernemingen, wordt aangenomen voor de totale groep ondernemingen en voor de groepen kleine ondernemingen, B2C-ondernemingen en B2B-ondernemingen. Hypothese 3 wordt verworpen voor de middelgrote ondernemingen en de GB-ondernemingen.
In Tabel
Hypothese 4, De moderatie van het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met betaalde buitenstaanders versus het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met niet-betaalde buitenstaanders heeft een positief effect op de relatie tussen de gespreksonderwerpen en de omzetgroei van de desbetreffende ondernemingen, wordt daarom geheel verworpen.
Voor zestien van de achttien gespreksonderwerpen is geen positief effect op de omzetgroei gemeten. Voor de afwezigheid van dit effect ziet de auteur drie verklaringen.
Allereerst zijn de individuele gespreksonderwerpen in de praktijk niet afgebakend tot geïsoleerde entiteiten. Bij de meeste gespreksonderwerpen is sprake van overlap met andere gespreksonderwerpen. In gesprek zijn over een bepaald onderwerp betekent dan in gesprek zijn over meerdere onderwerpen tegelijkertijd. Door deze overlap is er mogelijk tevens sprake van onderlinge afhankelijkheid van gespreksonderwerpen om effecten op de omzetgroei te verkrijgen. Het is daardoor niet goed mogelijk om per afzonderlijk gespreksonderwerp het effect op de omzetgroei te meten.
De tweede verklaring luidt dat er een gekozen samenhang kan zijn tussen gespreksonderwerpen in hun positieve effect op de omzetgroei. Om omzetgroei te realiseren kan bijvoorbeeld over visie en strategie worden gesproken in samenhang met de gespreksonderwerpen waardepropositie van de onderneming, communicatie met de markt en “prestaties van het personeel”. De samenhang tussen de gespreksonderwerpen kan zo groot zijn dat een individueel gespreksonderwerp afzonderlijk geen invloed heeft op de omzetgroei.
Als derde verklaring voor het ontbreken van positieve effecten op de omzetgroei ziet de auteur dat verschillende ondernemers in de praktijk dezelfde gespreksonderwerpen verschillend interpreteren en verschillende onderwerpen als dezelfde interpreteren.
De gespreksonderwerpen “prestaties van het personeel” en “fusie en overname” hebben als uitzonderingen wel een positief effect op de omzetgroei voor de totale groep ondernemingen. Volgens
Er is geen positief effect gemeten op de omzetgroei van het wel versus niet in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders (betaalde én niet-betaalde buitenstaanders tezamen). Het is algemeen erkend dat de huidige dynamische omgeving leidt tot het netwerken door MKB-ondernemers. Het ‘netwerk’ heeft voor de MKB-ondernemer de functie van een of meer buitenstaanders. Omdat veel MKB-ondernemers intensief netwerken vormt de samenwerking met een specifieke buitenstaander een speciale toevoeging. Deze toevoeging zal echter alleen dan een positief effect op de omzetgroei sorteren als deze zich qua niveau van de bijdrage van kennis, kunde en ervaring van de buitenstaander daadwerkelijk onderscheidt van de bijdrage van het netwerk. Mogelijk moet het een ‘professionele’ bijdrage zijn om voldoende onderscheid in kennis, kunde en ervaring te kunnen bieden. Waarschijnlijk leveren betaalde buitenstaanders een meer ‘professionele’ bijdrage dan niet-betaalde buitenstaanders.
Het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders heeft een positief effect op de omzetgroei van de totale groep, de groep kleine ondernemingen, de B2C-ondernemingen en van de B2B-ondernemingen.
De effecten van het in gesprek zijn van de MKB-ondernemers met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders op de omzetgroei van kleine en B2C-ondernemingen zijn groter dan bij de middelgrote en de B2B-ondernemingen. De verklaring hiervan is dat de aanwezige kennis voor het realiseren van omzetgroei in de kleine en de B2C-ondernemingen, die op één na ook tot de kleine ondernemingen behoren, in het algemeen beperkter is dan in de middelgrote en de B2B-ondernemingen. De betaalde buitenstaander kan daardoor meer bijdragen aan het effect op de omzetgroei. Een verklaring voor de geringere kennis is dat in de kleine en de B2C-ondernemingen de MKB-ondernemer vooral actief is in de uitvoering terwijl in de middelgrote ondernemingen de MKB-ondernemer meer bezig is met leidinggeven. Daarnaast zijn B2B-ondernemers veelal in gesprek met collega-ondernemers, die immers vaak hun afnemers zijn, terwijl bij B2C-ondernemers de afnemers consumenten zijn.
De belangrijkste verklaringen voor de afwezigheid van positieve moderatie-effecten betreft het niet adequaat afgebakend zijn van de gespreksonderwerpen, de mogelijk sterke samenhang tussen gespreksonderwerpen en de individuele interpretaties van de MKB-ondernemers van de betekenis van de gespreksonderwerpen. Daarmee is dan ook niet voldaan aan de voorwaarde van
Van het in gesprek zijn over de specifieke onderwerpen tussen MKB-ondernemers en buitenstaanders hebben “prestaties van het personeel” en “fusie en overname” een positief effect op de omzetgroei voor de totale groep ondernemingen. Als belangrijke reden voor de positieve effecten wordt de afbakening van deze onderwerpen tot zelfstandige entiteiten gezien. Voor “fusie en overname” is ook sprake van een positief effect op de omzetgroei van de kleine ondernemingen. Het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders in het algemeen leidt niet tot meer omzetgroei dan het niet in gesprek zijn van MKB-ondernemers met buitenstaanders. Het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders heeft wel een positief effect op de omzetgroei voor vier van de zes onderscheiden groepen. Het in gesprek zijn van de MKB-ondernemers met de betaalde versus niet-betaalde buitenstaanders toont geen positieve effecten op de relaties tussen de gespreksonderwerpen en de omzetgroei. Deze uitspraak geldt voor de totale groep ondernemingen, de kleine, de middelgrote, de B2C-, de B2B- en de GB-ondernemingen.
Uit de enquête is bekend over welke onderwerpen de desbetreffende MKB-ondernemers in gesprek zijn met hun buitenstaanders. Niet bekend is echter met welke doelstellingen, met welke kennis, onder welke voorwaarden en met welke interpretaties deze MKB-ondernemers het gesprek met hun buitenstaanders voeren. Tevens is niet bekend hoe de samenwerking is georganiseerd en wat de MKB-ondernemers precies doen om de omzetgroei te realiseren. Het verstrijken van de tijd tussen 2018 (het laatste jaar van de gesprekken) en 2020 (de enquête) kan het de respondenten moeilijk hebben gemaakt zich precies te herinneren waarover zij in gesprek waren. Ook het zich in 2020 precies kunnen herinneren van de omzetontwikkeling van de periode 2016 tot en met 2019 kan een beperking zijn. Longitudinaal onderzoek als aanpak zou de betreffende beperkingen kunnen voorkomen.
Voorts kan het een beperking zijn dat het onderzoek in slechts één sector heeft plaats gevonden: de kantoorvakhandel. Ondanks deze constatering veronderstelt de auteur op basis van de MKB-typische kenmerken van de kantoorvakhandel tevens representativiteit voor het gehele MKB.
Dit artikel betreft het onderzoek naar de effecten van gespreksonderwerpen van MKB-ondernemers met buitenstaanders op de omzetgroei van de desbetreffende ondernemingen. Onderzoek naar de relatie tussen het in gesprek zijn van MKB-ondernemers met betaalde buitenstaanders over de betreffende of vergelijkbare onderwerpen, de effecten daarvan op de omzetgroei in combinatie met het verklaren van deze effecten is in de literatuur niet aangetroffen. Nieuw voor de literatuur zijn ook de gedachten over het afbakenen van de gespreksonderwerpen tot geïsoleerde entiteiten, het vinden van samenhang tussen de gespreksonderwerpen en de verschillende interpretaties per ondernemer van de gespreksonderwerpen.
Een kwalitatieve studie wordt aanbevolen waarin MKB-ondernemers en hun buitenstaanders worden geïnterviewd over (1) welke gespreksonderwerpen zij van belang vinden voor het realiseren van omzetgroei, (2) welke gespreksonderwerpen onderlinge samenhang vertonen en waaruit deze samenhang bestaat om omzetgroei te kunnen realiseren, (3) of en zo ja hoe de gespreksonderwerpen kunnen worden afgebakend tot nauwkeurig gedefinieerde gespreksonderwerpen die ook als aparte entiteiten positieve effecten kunnen hebben op de omzetgroei, (4) over welke kennis, kunde en ervaring de buitenstaanders moeten beschikken om succesvol te kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de omzetgroei en (5) wat precies moet worden gedaan om de omzetgroei daadwerkelijk te realiseren.
MKB-ondernemers die omzetgroei willen realiseren wordt aanbevolen om (1) in gesprek te gaan met betaalde buitenstaanders en (2) alert te zijn op de kwaliteit van de inbreng van zowel de buitenstaander als van de ondernemer zelf, (3) in ieder geval in gesprek te gaan over de “prestaties van het personeel” en (4) dat ook te doen over “fusie en overname” als het onderwerp voor de desbetreffende onderneming actueel is.
De overkoepelende organisaties van de Nederlandse kantoorvakhandel, Quantore, Hameco en Novaka, en MKB-Nederland wordt aanbevolen om hun leden te informeren over het thema van dit onderzoek. De eerste stap is wat dat betreft al gezet: KBM heeft toegezegd artikelen te zullen opnemen over de uitkomsten van het onderhavige onderzoek.
Drs. J. Postema is PhD-student aan de School of Business and Economics van de VU en gesprekspartner (buitenstaander) van MKB-ondernemers.