Research Article
Other versions:
- ContentsContents
- Article InfoArticle Info
- CiteCite
- MetricsMetrics
- CommentComment
- RelatedRelated
- FigsFigs
- RefsRefs
- CitedCited
-
Article title
-
Samenvatting
-
Trefwoorden
-
Relevantie voor de praktijk
-
1. Inleiding
-
1.1. Groot en dynamisch aanvalsoppervlak
-
1.2. Van opzichzelfstaande (compliance)activiteit naar gewenst gedrag
-
1.3. Complexiteit van cybersecurity breder erkennen
-
1.4. Impact op auditors
-
-
2. Inzichten vanuit de gedragspsychologie
-
2.1. Elementen voor het versterken van een positieve attitude
-
2.2. Effect meten
-
2.3. Oorzaken uitblijven gewenste gedragsverandering
-
2.4. Cybersecurity games, gamificatie en nudging
-
-
3. Potentie van games als onderdeel van cybersecurityinterventies
-
3.1. Casestudy met persoonlijke assistenten TU Delft
-
3.2. Human Firewall als game thema
-
3.3. Voorlopige effecten op bewustwording en gedrag
-
Van woorden naar kleine daden
-
-
3.4. Ervaring van de game
-
Inhoud
-
Spelvorm
-
-
-
4. Inzichten voor een sterkere securitycultuur
-
4.1. Games als aftrap van breder programma
-
4.2. Aandachtspunten voor ontwerp en inzet van cybersecurity games
-
4.3. Breder programma aan interventies
-
4.4. Overige randvoorwaarden voor meer effect
-
-
5. Conclusie en aanbevelingen
-
5.1. De meerwaarde van games voor een sterkere securitycultuur
-
5.2. Wicked problem dat brede expertise vraagt
-
5.3. Kans voor de internal auditor
-
-
Literatuur